ПРОБЛЕМИ ВДОСКОНАЛЕННЯ ОПОДАТКУВАННЯ ФІЗИЧНИХ ОСІБ-ПІДПРИЄМЦІВ
Ключові слова:
податкова політика, суб’єкти господарювання, єдиний податок, спрощена система оподаткування, податкова реформа, податковий індекс, диференційована шкала податківАнотація
Вступ. Для ефективного функціонування економіки України важливим є розвиток суб’єктів підприємницької діяльності, адже їх діяльність здатна зменшити кризові явища та запустити процеси відновлення, зокрема через підвищення наповнюваності бюджетів. Суттєва частина податкових надходжень місцевих бюджетів утворюється від сплати єдиного податку, який відраховують фізичні особи-підприємці. Податкова політика під час війни має бути виваженою та здійснювати помірний тиск на суб’єктів господарювання. Тому необхідно дослідити податкове навантаження на підприємців та визначити перспективи вдосконалення оподаткування фізичних осіб-підприємців.
Мета – проаналізувати особливості податкового навантаження на фізичних осібпідприємців в Україні та надати пропозиції щодо вдосконалення системи їх оподаткування з урахуванням податкової реформи, заходи якої передбачено Національною стратегією доходів України до 2030 р.
Результати. Проаналізовано динаміку кількості фізичних осіб-підприємців та особливості їх оподаткування за загальною та спрощеною системою оподаткування. Досліджено динаміку та структуру податкових надходжень до місцевих бюджетів України, а також динаміку сплати єдиного податку за видами платників у 2019–2024 рр. Охарактеризовано основні заходи Національної стратегії доходів України до 2030 р. в частині щодо реформування спрощеної системи оподаткування для фізичних осіб-підприємців. Досліджено зміну обсягу податкового навантаження на фізичних осіб-підприємців за умови об’єднання 2-ї та 3-ї груп платників. Проаналізовано зміну податкового індексу України за 2021–2024 рр. Виокремлено перспективні напрями оподаткування фізичних осіб-підприємців, які дають змогу підвищити ефективність податкової системи.
Висновки. Моделювання податкового навантаження на фізичних осіб-підприємців за умови реформування спрощеної системи показало значне зростання податків для 2-ї та 3-ї груп платників, що може призвести до ухвалення рішення платниками податків до закриття бізнесу. Запропоновано виокремити такі перспективи вдосконалення оподаткування фізичних осіб-підприємців: підвищення довіри між платниками податків та державою; оцінка доцільності податкових пільг та їх оптимізація; посилення податкового контролю; покращення прозорості діяльності бізнесу.
Introduction. For the effective functioning of the Ukrainian economy, the development of business entities is important, as their activities can reduce crisis phenomena and launch recovery processes, in particular by increasing budgets. A significant part of local budget tax revenues is formed from the payment of a single tax, which is deducted by individual entrepreneurs. Tax policy during the war should be balanced and exert moderate pressure on business entities. Therefore, it is necessary to study the tax burden on entrepreneurs and determine the prospects for its improvement.
The purpose of the article is to analyze the features of the tax burden on individual entrepreneurs in Ukraine and provide proposals for its improvement, taking into account the tax reform, the measures of which are provided for by the National Revenue Strategy of Ukraine until 2030.
Results. The dynamics of the number of individual entrepreneurs and the features of their taxation under the general and simplified taxation systems were analyzed. The dynamics and structure of tax revenues to local budgets of Ukraine, as well as the dynamics of payment of a single tax by types of payers in 2019–2024, are studied. The main measures of the National Revenue Strategy of Ukraine until 2030 are characterized in terms of reforming the simplified taxation system for individual entrepreneurs. The change in the volume of the tax burden on individual entrepreneurs is studied under the condition of combining the 2nd and 3rd groups of payers. The change in the tax index of Ukraine for 2021–2024 is analyzed. Promising areas of improvement for individual entrepreneurs are identified that will increase the efficiency of the tax system.
Conclusions. Modeling the tax burden on individual entrepreneurs under the condition of reforming the simplified system showed a significant increase in taxes for the 2nd and 3rd groups of payers, which may lead to taxpayers making a decision to close their business. It is proposed to highlight the following prospects for improving the taxation of individual entrepreneurs: increasing trust between taxpayers and the state; assessing the feasibility of tax benefits and their optimization; strengthening tax control; improving the transparency of business activities.
Посилання
1. Національна стратегія доходів до 2030 року. URL : https://mof.gov.ua/storage/files/National%20Revenue%20Strategy_2030_.pdf.
2. World Bank. Ukraine – Third Rapid Damage and Needs Assessment (RDNA3) : February 2022 – December 2023 (English). Washington, D.C. : World Bank Group. URL : https://documents.worldbank.org/en/publication/documents-reports/documentdetail/522641468766236215.
3. Дикань В. В., Фролова Н. Л. Напрями та інструменти державної підтримки розвитку малого та середнього бізнесу в Україні у воєнний час. Економіка та суспільство. 2022. № 38. URL : https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-38-56.
4. Лисяк Л. В., Гуменюк М. О., Філімонова Д. А. Удосконалення податкової системи України з урахуванням досвіду зарубіжних країн. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Економіка і менеджмент. 2018. Вип. 31. С. 90–94.
5. Податкова політика: теорія, методологія, інструментарій : навч. посіб. / під ред. д-ра екон. наук, проф. Іванова Ю. Б., д-ра екон. наук, проф. Майбурова І. А. Харків : ВД “ІНЖЕК”, 2010. 492 с.
6. Добрунік Т. П. Спрощена система оподаткування: фіскальна значимість та пріоритети розвитку. Економіка та суспільство. 2024. Вип. 60. С. 1–11.
7. Лобода Н. О., Чабанюк О. М., Мосолова Ю. О. Спрощена система оподаткування як мікроекономічний фіскальний регулятор. Бізнес Інформ. 2021. № 4. C. 228–234.
8. Соколовська А. М., Райнова Л. Б. Податкові інструменти стимулювання інвестицій в Україні та світі. Фінанси України. 2023. № 10. C. 24–50.
9. Кількість діючих суб’єктів господарювання за видами економічної діяльності. URL : https://www.ukrstat.gov.ua/operativ/menu/menu_u/sze_20.htm.
10. У 2024 українці закрили рекордну за 5 років кількість ФОПів – майже 210 тисяч. URL : https://blog.youcontrol.market/u-2024-ukrayintsizakrili-riekordnu-za-5-rokiv-kilkist-fopiv-maizhie-210-tisiach/.
11. Податковий кодекс України від 02.12.2010 року № 2755-VI. Дата оновлення : 17.12.2024. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17#Text.
12. В Україні збільшилась чисельність ФОПів, але зменшилась кількість платників ПДВ. URL : https://biz.ligazakon.net/news/226745_vukran-zblshilas-chiselnst-fopv-ale-zmenshilasklkst-platnikv-pdv.
13. Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування : Закон України від 8 липня 2010 року № 2464-VI. Дата оновлення: 04.12.2024. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2464-17#Text.
14. Інформація про виконання місцевих бюджетів України за доходами у 2019–2024 рр. URL : https://openbudget.gov.ua/national-budget/incomes.
15. Національна стратегія доходів України. Презентація. URL : https://toolkit.in.ua/files/442/upload/Презентація%20Нац.стратегія%20доходів%20України.pdf
16. Для пільг війна скінчилася. Держава повертає бізнесу мирні правила оподаткування. URL : https://epravda.com.ua/publications/2022/12/01/694463/.
17. Податковий індекс 2024. URL : https://eba.com.ua/wp-content/uploads/2024/12/EBA_Tax_Index_2024-UKR.pdf.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які подають матеріали до наукового журналу Світ фінансів, погоджуються з наступними положеннями:
- Автори зберігають за собою всі авторські права й одночасно надають журналу право першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та первинної публікації в даному журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження наукової статі у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати наукову статтю в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).