СТРАТЕГІЧНИЙ АНАЛІЗ ГУДВІЛУ В ОБЛІКОВО- АНАЛІТИЧНІЙ СИСТЕМІ ПІДПРИЄМСТВА

Юлія Анатоліївна Судин

Анотація


Судин Ю. А. Стратегічний аналіз гудвілу в обліково-аналітичній системі підприємства.

 

Розглянуто сутність гудвілу та особливості його визначення у контексті стратегічних активів підприємства. Розкрито мету, завдання, джерела інформації та основні етапи стратегічного аналізу гудвілу. Проведено моніторинг ресурсів та шляхів формування гудвілу на підприємстві. Визначено та систематизовано зовнішні і внутрішні фактори пливу на формування ділової репутації компанії. Проведено емпіричну апробацію факторного аналізу та установлено пріоритетність впливу чинників на формування гудвілу підприємств.

 

Судын Ю. А. Стратегический анализ гудвилла в учетно-аналитической системе предприятия.

 

Рассмотрены сущность гудвилла и особенности его определения в контексте стратегических активов. Раскрыты цели, задачи, источники информации и основные этапы стратегического анализа гудвилла. Проведен мониторинг ресурсов и путей формирования гудвилла на предприятии. Определены и систематизированы внешние и внутренние факторы влияния на формирование деловой репутации компании. Проведена эмпирическая апробация факторного анализа и установлено приоритетность влияния факторов на формирование гудвилла предприятий.

 

Sudyn Yu. Strategic analysis of goodwill in accounting and analytical systems of enterprises.

 

Introduction. One of the essential assets that has significant impact on the investment attractiveness of the enterprise is goodwill. Due to its interpretation and variation in approaches, goodwill generates plenty discussions and is one of the most problematic research question in general accounting methodology.

Purpose. To improve the assessment regulations for goodwill from the perspective of a modern economic environment.

Results. Goodwill and its components such as level of quality control, reliability, buyers, trade secret, highly skilled workers and research are not reflected in the financial statements. However, many researchers insist the correct and appropriate assessment should help to show them as assets in financial reporting. Some authors tell that more and more companies realize that their advantage is not in the hardware but intangible assets such as the brain power of a corporation. Three-quarters of value added in manufacturing is obtained through knowledge. Existing restrictions on the recognition and measurement of certain types of intangible assets do not allow them to be recognized as an object of accounting.

Conclusion. Since studies have shown that disclosures about goodwill are often not compliant with the rules in accounting standards, the research aims to analyze the characteristics of goodwill accounting from the perspective of a posttransition country. The analysis includes Ukrainian publicly quoted companies and the results show that goodwill is on average less important in comparison with traditionally developed market economies. The content analysis of disclosures provides evidence about strengths and weaknesses of goodwill disclosure.


Ключові слова


гудвіл; нематеріальні активи; ділова репутація; стратегічний аналіз; внутрішній гудвіл; гудвил; нематериальные активы; деловая репупутация; стратегический анализ; goodwill; intangible assets; business reputation; strategic analysis; internal goodwill

Повний текст:

PDF>PDF

Посилання


Література :

Каплан Роберт С. Стратегические карты. Трансформация нематериальных активов в материальные результаты / Роберт С. Каплан, Дейвид П. Нортон ; пер. с англ. – М. : ЗАО «Олимп – Бизнес», 2005. – 512 с.

Рейли Р. Ф. Оценка стоимости и бухгалтерский учет приобретенного гудвилла / Р. Ф. Рейли, Р. П. Швайс // Корпоративный менеджмент. – 2007. – № 1 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.cfin.ru/appraisal/intel/purchased_goodwill.shtml.

Hall R. The strategic analysis of intangible resources / Richard Hall // Strategic Management Journal, Vol.13, 1992. – p. 135–144.

Федулова Л. І. Методичні аспекти оцінки інтелектуального капіталу компаній / Л. І. Федулова // Проблеми науки. – 2006. – № 9. – С. 17–20.

Романенко О. В. Методичне забезпечення аналізу використання нематеріальних активів підприємства / О. В. Романенко // Облік і фінанси. – 2012. – № 4. – С. 21–24.

Просвирина И. И. Категория гудвила в практике учета и оценки / И. И. Просвирина // Финансовый менеджмент. – № 1. – 2006. – С. 60 –73.

Уманців Г. Внутрішній гудвіл підприємства : економічна природа, проблеми оцінки та обліку / Г. Уманців // Бухгалтерський облік і аудит. – 2006. – № 9. – С. 20–23.

Мартиянова М. П. Нематериальные активы предприятия / М. П. Мартиянова, Т. Г. Ширина // БизнесИнформ. – 2010. – № 3 (2). – С. 71–72.

Завідняк О. В. Фактори, що впливають на вартість гудвілу / О. В. Завідняк // Актуальні проблеми розвитку економіки регіону. – 2013. – Вип. 9(2). – С. 126–130.

Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 19 «Об’єднання підприємств», затверджене наказом Міністерства фінансів України від 7 липня 1999 року № 163, зі змінами і доповненнями [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon1.rada.gov.ua/.

Матеріали офіційного сайту ПАТ «ТерА» [Електронний ресурс] // Режим доступу : http://europroduct.com.ua/.

Reference :

Kaplan Robert, S. (2005). Stratehycheskye karty. Transformatsyia nemateryal’nykh aktyvov v materyal’nye rezul’taty [Strategy maps. Transformation of intangible assets into tangible results]. (trans). Moscow : Olymp – Byznes [in Russian].

Rejly, R. F., Shvajs, R. P. (2007). Otsenka stoymosty y bukhhalterskyj uchet pryobretennoho hudvylla [Valuation and accounting of acquired goodwill], Korporatyvnyj menedzhment, 1. Available at : http://www.cfin.ru/appraisal/intel/purchased_goodwill.shtml.

Hall, R. (1992) The strategic analysis of intangible resources. Strategic management journal, 13, 135–144.

Fedulova, L. I. (2006). Metodychni aspekty otsinky intelektual’noho kapitalu kompanij [Methodological aspects of intellectual capital companies], Problemy nauky, 9, 17–20 [in Ukrainian].

Romanenko, O. V. (2012). Metodychne zabezpechennia analizu vykorystannia nematerial’nykh aktyviv pidpryiemstva [Supportive analysis of intangible assets]. Oblik i finansy, 4, 21–24 [in Ukrainian].

Prosvyryna, Y. Y. (2006). Katehoryia hudvyla v praktyke ucheta y otsenky [Category goodwill in the practice of accounting and valuation]. Fynansovyj menedzhment, 1, 60–73 [in Russian].

Umantsiv, H. (2006). Vnutrishnij hudvil pidpryiemstva : ekonomichna pryroda, problemy otsinky ta obliku [Inside goodwill the company : economic nature, problem assessment and registration]. Bukhhalters’kyj oblik i audyt, 9, 20–23 [in Ukrainian].

Martyianova, M. P. (2010). Nemateryal’nye aktyvy predpryiatyia [Intangible assets of the company] Byznes Inform, 3(2), 71–72 [in Russian].

Zavidniak, O. V. (2013). Faktory, scho vplyvaiut’ na vartist’ hudvilu [Factors affecting the cost of goodwill] Aktual’ni problemy rozvytku ekonomiky rehionu, 9 (2), 126–130 [in Ukrainian].

Polozhennia (standart) bukhhalters’koho obliku 19 «Ob’iednannia pidpryiemstv», zatverdzhene nakazom Ministerstva finansiv Ukrainy № 163, zi zminamy i dopovnenniamy [Regulation (standard) 19 «Business combinations», approved by the Ministry of Finance of Ukraine № 163, with amendments] (1999, July 7). Available at : http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/z0499-99 [in Ukrainian].

Materialy ofitsijnoho sajtu PAT «TerA» [Official site of PAT «Terra»]. Available at : http://www.cfin.ru/appraisal/intel/purchased_goodwill.shtml.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.


ISSN 1818-5754 (print), ISSN 2415-3672 (online)
Західноукраїнський національний університет
© «Світ фінансів», 2004-2019