ІННОВАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ ДИСТРИБУЦІЇ СТРАХОВИХ ПРОДУКТІВ

Галина Миронівна Кулина

Анотація


Кулина Г. М. Інноваційні технології дистрибуції страхових продуктів.

 

Обґрунтовано необхідність застосування у діяльності страхових компаній інноваційних підходів до управління господарськими процесами, новелізації на цій основі страхових послуг і якості обслуговування страхувальників. Розкрито роль інформаційних технологій та охарактеризовано інноваційні канали дистрибуції страхових продуктів, які застосовують зарубіжні страховики. Виокремлено їхні переваги і сильні сторони для операторів страхового ринку. Виявлено тенденції та визначено передумови модернізації технології просування страхових продуктів вітчизняними страховиками.

 

Кулына Г. М. Инновационные технологии дистрибуции страховых продуктов.

 

Обоснованно необходимость применения в деятельности страховых компаний инновационных подходов к управлению хозяйственными процессами, новелизации на этой основе страховых услуг и качества обслуживания страхователей. Раскрыта роль информационных технологий и охарактеризованы инновационные каналы дистрибуции страховых продуктов, которые применяются зарубежными страховщиками. Выделены их преимущества и сильные стороны для операторов страхового рынка. Обнаружены тенденции и определены предпосылки модернизации технологии продвижения страховых продуктов отечественными страховщиками.

 

Kulyna H. Innovative technologies promote insurance products.

 

Introduction. The growing role of multimedia and virtualization of public relations, the efficiency of insurance companies development and preserving their competitive advantages in the market of financial services depend on the activity of implementing innovative technologies of insurance products and increasing the quality of customer service.

Purpose. The aim of the research is the grounding of the use expediency in insurance companies the innovative approaches to the management of business processes, novelization of insurance services on this basis, identification of peculiarities, advantages and disadvantages of innovative technologies and distribution channels of insurance products, as well as outlining the most adaptive for domestic insurers.

Results. Priority innovative channels of insurance products promotion are the following ones: co-branding, the Internet, social networks and aggregators. The most adaptive among the outlined ones are co-branding in the form of bancassurance. The technical and informational activity of citizens and their readiness to purchase insurance through the Internet are increasing, social networks and aggregators are becoming popular in the interaction between clients and insurers.

Conclusion. In order to modernize distribution channels of insurance products in Ukraine, the cooperation of insurance companies and banks should be deepened, and the range of the services implemented by the latter should be expanded, and client service technologies should be improved. Also, it is necessary to introduce the electronic policy, quality upgrade insurers’ Internet offices, to expand their presence in social networks and online accessibility of insurance products, to encourage electronic documents and electronic signature. Using international experience, it is useful to test aggregators, telematics, mobile interfaces, insurance portals. In the conclusion, it will bring to a higher level of its development the insurance market and it will increase the efficiency of insurance companies at it.


Ключові слова


агрегатори; інноваційні технології; Інтернет-страхування; канали реалізації страхових продуктів; ко-брендінг; агрегаторы; инновационные технологии; Интернет-страхование; ко-брендинг; aggregators; innovative technology; online insurance; co-branding;

Повний текст:

PDF>PDF

Посилання


Література :

Шевченко В. Визначення стратегічних напрямів подальшого розвитку міжнародного страхового ринку в умовах глобалізації / В. Шевченко // Економіка. – 2014. – № 10. – С. 230–236.

Бернанке Б. Речь Председателя ФРС от 17.04.2009 г. [Электронный ресурс] / Б. Бернарке. – Режим доступа : http://www.fedspeak.ru.

Лісовий А. Теоретико-методологічні аспекти вибору інновативно-інноваційного шляху соціально-економічного розвитку сільських територій / А. Лісовий, В. Залізко // Збірник наукових праць Ірпінської фінансово-юридичної академії (економіка, право). –2013. – Вип. 2. – С. 23–29.

Financial service providers are “too faceless” – report [Electronic resource]. – Access мode : http://www.mycustomer.com/news/financialservice-providers-too-faceless-report.

Захаркіна Л. Банківсько-страхова інтеграція в умовах глобалізації на основі концепції “bancassurance” / Л. Захаркіна, С. Федчун // Економіка. Фінанси. Право. – 2014. – № 2/1. – С. 21–25.

Правила співробітництва банків та страховиків, пов’язаного з кредитуванням [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://bancassurance.net.ua/?page_id=246.

AM Best понизило и отозвало рейтинг финансовой устойчивости СК “Лемма” [Электронный ресурс]. – Режим доступа : http://forinsurer.com/news/14/05/19/30922.

Єрмошенко А. Дистрибуція фінансових продуктів у контексті взаємодії страховиків і банків / А. Єрмошенко // Вісник Київського національного торговельно-економічного університету. – 2010. – № 3. – С. 49–57.

“4 Р” маркетингу страхових компаній : м-фія / [Kер. авт. кол. д.е.н., проф. О. В. Козьменко]. – Суми : Університетська книга, 2014. – 431 c.

Ryals L. Making customer relationship management work : The measurement and profitable management of customer relationships / L. Ryals // Journal of Marketing. – 2005. – № 69. – Р. 252–261.

Кондратенко Д. Вплив каналів реалізації страхових послуг на вибір споживачів / Д. Кондратенко // Бізнес Інформ. – 2014. – № 10. – С. 358–361.

Global digital insurance benchmarking report 2015 [Electronic resource]. – Access mode : http://www.bain.com/publications/articles/globaldigital-insurance-benchmarking-report-2015.aspx.

Accenture technology vision 2014 report [Electronic resource]. – Access mode : http://www.accenture.com/microsites/it-technologytrends-2014/Pages/tech-vision-report.aspx.

Приказюк Н. Нові вектори розвитку автотранспортного страхування в Україні / Н. Приказюк, Т. Моташко // Вісник Київського національного університету ім. Т. Г. Шевченка. – Сер. “Економіка”. – 2015. – № 3 (168). – С. 37–47.

Digital distribution in Insurance : a quiet revolution [Electronic resource]. – Access mode : http://www.the-digital-insurer.com/wp-content/ uploads/2014/06/295-sigma2_2014_en.pdf.

Офіційний сайт СК “Вусо” [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://vuso.ua/.

Financial services customers call for a human touch in the digital age [Electronic resource]. – Access mode : http://www2.avaya.com/mea/about-avaya/newsroom/news-releases/2014/pr-010414.asp.

Яндекс дослідив кількість українців “ВКонтакте”, Facebook, “Однокласниках” та Twitter [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://life.pravda.com.ua/society/2014/08/21/178367/.

Datamonitor [Electronic resource]. – Access mode : http://www.datamonitorfinancial.com/.

References :

Shevchenko, V. (2014). Vyznachennia stratehichnykh napriamiv podalshoho rozvytku mizhnarodnoho strakhovoho rynku v umovakh hlobalizatsii [Defining the strategic directions of further development of the international insurance market in the context of globalization]. Ekonomika – Еconomy, 10, 230–236 [in Ukrainian].

Bernanke B. Rech Predsedatelya FRS ot 17.04.2009 g. [Speech by Fed Chairman 17.04.2009 ]. Available at : http ://www.fedspeak.ru.

Lisovyj, A., Zalizko, V. (2013). Teoretykometodolohichni aspekty vyboru innovatyvno-innovatsiinoho shliakhu socialno-ekonomichnoho rozvytku silskykh terytoriy [Theoretical aspects of innovative choice and innovation towards socioeconomic development of rural areas]. Zbirnyk naukovykh pracz Irpinskoyi finansovo-yurydychnoyi akademiyi (ekonomika, pravo) – Proceedings of Irpin financial-legal academy (economics, law), 2, 23–29 [in Ukrainian].

Financial service providers are “too faceless” – report. Available a t: http://www.mycustomer. com/news/financial-service-providers-too-facelessreport.

Zakharkina, L., Fedchun, S. (2014). Bankivsko-strakhova intehratsiia v umovakh hlobalizatsii na osnovi kontsepcii “bancassurance” [Banking and insurance integration in globalization based on the concept of “bancassurance”]. Ekonomika. Finansy. Pravo – Economy. Finances. Right, 2/1, 21–25 [in Ukrainian].

Pravyla spivrobitnytstva bankiv ta strakhovykiv, poviazanoho z kredytuvanniam [Rules of cooperation between banks and insurers associated with lending]. Available at : http://bancassurance. net.ua/?page_id=246.

AM Best ponizilo i otozvalo reytyng finansovoy ustoychivosti IC “Lemma” [AMBest downgraded and withdrawn the financial strength rating of the insurance company “Lemma”]. Available at : http://forinsurer.com/news/14/05/19/30922.

Yermoshenko, A. (2010). Dystrybutsiia finansovykh produktiv u konteksti vzaiemodii strakhovykiv i bankiv [Distribution of financial products in the context of interaction between insurers and banks]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho torhovelno-ekonomichnoho universytetu – Bulletin of Kyiv national university of trade and economics, 3, 49– 57 [in Ukrainian].

Kozmenko, O. (2014). “4 R” marketingu strahovyh kompaniy [“4 R” marketing insurance companies]. Sumy : Universytetska knyha [in Ukrainian].

Ryals, L. (2005). Making customer relationship management work : The measurement and profitable management of customer relationships. Journal of Marketing, 69, 252–261.

Kondratenko, D. (2014). Vplyv kanaliv realizatsii strakhovykh posluh na vybir spozhyvachiv [The impact of sales channels for insurance consumers choice]. Biznes Inform – Inform Business, 10, 358–361 [in Ukrainian].

Global digital insurance benchmarking report 2015. Available at : http://www.bain.com/publications/articles/global-digital-insurance-benchmarking-report-2015.aspx.

Accenture technology vision 2014 report. Available at : http://www.accenture.com/microsites/it-technology-trends-2014/Pages/tech-vision-report.aspx.x.

Prykazyuk, N., Motashko, T. (2015). Novi vektory rozvytku avtotransportnoho strakhuvannia v Ukraini [New vectors of motor insurance in Ukraine]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu im. T. G. Shevchenka. Seriia “Ekonomika” – Bulletin of Kiev national university. Series “Economy”, 3 (168), 37–47 [in Ukrainian].

Digital distribution in Insurance : a quiet revolution. Available at : http://www.the-digitalinsurer.com/wp-content/uploads/2014/06/295-sigma2_2014_en.pdf.

Ofitsiinyi sait SK “Vuso” [Official website of the IC“Vuso”]. Available at : http://vuso.ua/.

Financial services customers call for a human touch in the digital age /. Available at : http://www2.avaya.com/mea/about-avaya/newsroom/news-releases/2014/pr-010414.asp.

Yandeks doslidyv kilkist ukraintsiv “VKontakte”, Facebook, “Odnoklasnykakh” ta Twitter [Yandex investigated the number of Ukrainian “VKontakte”, Facebook, “Classmates” and Twitter]. Available at : http://life.pravda.com.ua/society/2014/08/21/178367/.

Datamonitor. Available at : http://www.datamonitorfinancial.com/.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.


ISSN 1818-5754 (print), ISSN 2415-3672 (online)
Західноукраїнський національний університет
© «Світ фінансів», 2004-2019