ДІЯЛЬНІСТЬ КРАУДФАНДИНГОВИХ ПЛАТФОРМ В УКРАЇНІ: РЕГІОНАЛЬНИЙ АСПЕКТ
Ключові слова:
краудфандинг, краудфандингові платформи, проєкти, інвестори, регіони УкраїниАнотація
Вступ. Краудфандингові платформи є одним із способів залучення коштів для фінансування проєктів. Вони надають авторам ідей онлайн-можливість залучити для їх реалізації кошти широкого кола осіб. В Україні функціонують кілька краудфандингових платформ, що динамічно розвиваються та допомагають авторам реалізувати проєкти у різних сферах.
Мета – проаналізувати діяльність краудфандингових майданчиків України та визначити регіональні особливості на прикладі платформи “Велика ідея”.
Методи. Використано методи аналізу та порівняння для вивчення фінансових аспектів і результатів діяльності краудфандингових майданчиків “Велика ідея”, “GoF” і “RazomGO”; рейтингового оцінювання – для рейтингування регіонів України за рівнем успішно реалізованих проєктів та їх інвесторів на платформі “Велика ідея”; теоретичного узагальнення – для формування висновків.
Результати. Проаналізовано фінансові аспекти діяльності українських краудфандингових платформ “Велика ідея”, “GoF” і “RazomGO”. Наведено дані щодо успішно реалізованих на них проєктів, інвесторів, залучених коштів. Розглянуто регіональний фокус фінансування громадянами різноманітних проєктів на платформі “Велика ідея”. На основі даних за 2015–2021 рр. сформовано поліноміальні лінії тренду для прогнозування кількості успішно реалізованих проєктів та інвесторів на цьому краудфандинговому майданчику. Побудовано рейтингову матрицю групування регіонів України за рівнями успішно реалізованих проєктів та їх інвесторів на платформі “Велика ідея”.
Висновки. Виявлено, що в регіональному контексті найбільш активними на платформі “Велика ідея” виявилися автори ідей й інвестори з Київської, Львівської та Харківської областей, найменш активними – мешканці Закарпатської та Сумської областей й АР Крим. Задля розширення кількості залучених до краудфандингу осіб і збільшення обізнаності українців про такий вид фінансування ідей визначено доцільним проведення інформаційних кампаній адміністраторами платформ як на майданчиках, так і за їх межами, особливо в регіонах із низькою активністю жителів у такій фінансовій сфері.
Посилання
Ганущин С. Н. Теоретико-методологічні аспекти застосування краудсорсингу та краудфандингу в практиці публічного адміністрування. Ефективність державного управління. 2015. Вип. 43. С. 81–90. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efdu_2015_43_12.
Женченко М. Краудфандинг як інноваційна бізнес-модель у видавничій галузі цифрової доби. Вісник Книжкової палати. 2016. № 10. С. 11–13. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vkp_2016_10_4.
Куценко Л. В. Чинники успішності краудфандингу у видавничій справі: світовий та вітчизняний досвід. Держава та регіони. Соціальні комунікації. 2019. № 4. С. 64–71. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/drsk_2019_4_11.
Некрасова Л. А., Давиденко М. В. Впровадження краудфандингу для стимулювання інноваційної діяльності підприємств України в ІТ-сфері. Вісник Одеського національного університету. Економіка. 2014. Т. 19. Вип. 2(3). С. 76–81. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vonu_econ_2014_19_2%283%29_19.
Подоляка Н. Краудфандинг у журналістиці та видавничій справі: джерелознавчий аспект. Образ. 2017. Вип. 4 (26). С. 106–112. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/obraz_2017_4_15.
Bassani G., Marinelli N., Vismara S. Crowdfunding in healthcare. The Journal of Technology Transfer. 2019. Vol. 44. P. 1290–1310. URL: https://doi.org/10.1007/s10961-018-9663-7.
Fanea-Ivanovici M. Filmmaking and crowdfunding: a right match? Sustainability. 2019. 11(3). P. 799. URL: https://doi.org/10.3390/su11030799.
Horta H., Meoli M., Vismara S. Crowdfunding in higher education: evidence from UK Universities. Higher Education. 2022. 83. P. 547–575. URL: https://doi.org/10.1007/s10734-021-00678-8.
Lelo de Larrea G., Altin M., Singh D. Determinants of success of restaurant crowdfunding. International Journal of Hospitality Management. 2019. Vol. 78. P. 150–158. URL: https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2018.10.003.
Strähle J., Lang F. Crowdfunding: learnings from the music business. In: Strähle J. (eds). Fashion & music. Springer series in fashion business. Springer, Singapore. 2018. P. 223–243. URL: https://doi.org/10.1007/978-981-10-5637-6_12.
Велика ідея. URL: https://biggggidea.com.
GoF. URL: https://gof.org.ua.
RazomGO. URL: https://razomgo.com
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які подають матеріали до наукового журналу Світ фінансів, погоджуються з наступними положеннями:
- Автори зберігають за собою всі авторські права й одночасно надають журналу право першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та первинної публікації в даному журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження наукової статі у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати наукову статтю в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).

