ПРОБЛЕМИ ВДОСКОНАЛЕННЯ БЮДЖЕТНОЇ ПОЛІТИКИ ДЕРЖАВИ В КОНТЕКСТІ ФІСКАЛЬНОЇ ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ
Анотація
Кізима Т. О., Лободіна З. М. Проблеми вдосконалення бюджетної політики держави в контексті фіскальної децентралізації.
Критично оцінено бюджетну, податкову й адміністративно-територіальну реформи в Україні. З’ясовано, що поряд із позитивними результатами модернізації бюджетних відносин багато проблем залишились невирішеними і негативно впливають на функціонування бюджетної сфери та знижують ефективність бюджетної політики держави. Наголошено на ключових проблемах, пов’язаних із запровадженням програмно-цільового методу у бюджетний процес на місцевому рівні та фінансуванням державної регіональної політики. Надано рекомендації щодо удосконалення бюджетного вирівнювання дохідної спроможності місцевих бюджетів, порядку надання міжбюджетних трансфертів, збільшення обсягу та диверсифікації джерел доходів місцевих бюджетів у контексті зміцнення фінансової бази органів місцевого самоврядування.
Кизыма Т. А., Лободина З. Н. Проблемы усовершенствования бюджетной политики государства в контексте фискальной децентрализации.
Критически оценены бюджетная, налоговая и административно-территориальная реформы в Украине. Выяснено, что наряду с положительными результатами модернизации бюджетных отношений многие проблемы остались нерешенными и негативно влияют на функционирование бюджетной сферы, снижают эффективность бюджетной политики государства. Отмечены ключевые проблемы, связанные с введением программно-целевого метода в бюджетный процесс на местном уровне и финансированием государственной региональной политики. Даны рекомендации по совершенствованию бюджетного выравнивания доходной способности местных бюджетов, порядка предоставления межбюджетных трансфертов, увеличения объема и диверсификации источников доходов местных бюджетов в контексте укрепления финансовой базы органов местного самоуправления.
Kizyma T., Lobodina Z. Problems of the state budget policy in the context of fiscal decentralization.
Introduction. The actual problem of a state budget policy is to ensure balanced socio-economic development of the regions in order to improve the level of their financial self-sufficiency by strengthening fiscal decentralization. Fiscal decentralization increases the possibility of local authorities participation in management of assigned territory and enhances contribution to the efficient provision of population with public goods. The problem of optimal redistribution of power and financial resources between state and local authorities is one of the most important in the context of improving the efficiency of Ukraine’s budgetary system, because rationally-built and optimally-balanced system of budgetary relations serves as a guarantee of state budget policy effectiveness. Therefore an essential role and place that budget policy takes in the system of regulation of regions’ social and economic development, are making actual and necessary such thing as deepening the research of the main trends in terms of fiscal decentralization in Ukraine.
Purposes. This research sets up the following purposes: to assess the impact of budget, tax and administrative-territorial reform on the budget policy as an important tool to stimulate state’s and regions’ social and economic development, and to make recommendations for its improvement in current conditions.
Results. In course of this research the results of budgetary, tax and administrative-territorial reform in Ukraine were identified and evaluated. This research has found that along with the positive effects of the modernization of budget relations many problems, accumulated in the public sector, remained unresolved and continue to make negative impact on the state budget system’s functioning and reduce the effectiveness of state budget policy.
Conclusion. This research proposes following conclusions and recommendations for improving an effectiveness of the state budget policy realization:
– create conditions to facilitate active business operations and functioning of economic entities;
– improve the calculation of basic (reverse) dotations;
– review the composition of the income parts in the local budgets;
– implement horizontal alignment of the revenue capacity of regional budgets solely on incomings from person income taxes;
– increase professional competence and decision-making skills of the financial associates in the area of budget funds management;
– increase funding for regional development by raising the exploration level for costs from state fund for regional development.
Ключові слова
Повний текст:
>PDFПосилання
Література :
Бланкарт Ш. Державні фінанси в умовах демократії : вступ до фінансової науки : підручник / Шарль Бланкарт ; за наук. ред. та перед. В. М. Федосова ; пер. з нім. С. І. Терещенко, О. О. Терещенка. – К. : Либідь, 2000. – 653 с.
Дем’янишин В. Г. Теоретична концептуалізація та практична реалізація бюджетної доктрини України : монографія / В. Г. Дем’янишин. – Тернопіль : ТНЕУ, 2008. – 496 с.
Запатріна І. В. Бюджетний механізм економічного зростання : монографія / І. В. Запатріна. – К. : Ін-т соц.-екон. стратегій, 2007. – 528 с.
Модернізація місцевих фінансів України в умовах економічних і соціальних трансформаціях : монографія / за ред. О. П. Кириленко.– Тернопіль : ТНЕУ, 2008. – 376 с.
Регіональна фіскальна політика: теоретичні засади та практичні домінанти реалізації в Україні : монографія / за ред. д. е. н., проф. А. І. Крисоватого. – Тернопіль : ТНЕУ, 2012. – 402 с.
Бюджетна складова реалізації домінантних напрямів суспільного розвитку : монографія / за ред. Л. В. Лисяк. – Дніпропетровськ : ДДФА, 2015. – 396 с.
Опарін В. М. Домінанти і пріоритети фінансового вирівнювання в Україні / В. М. Опарін // Фінанси України. – 2015. – № 6. – С. 29–43.
Бюджетна система : підручник / за наук. ред. В. М. Федосова, С. І. Юрія. – К. : Центр учбов. літератури; Тернопіль : Екон. думка, 2012. – 871 [1] с.
Zimmerman H. Experiences with German fiscal federalism : how to preserve the decentral concent? / H. Zimmerman // Fiscal Federalizm in the European Union. – New York, London : Routledge, 1999. – P. 162–176.
Луніна І. О. Бюджетна децентралізація : цілі та напрями реформ / І. О. Луніна // Економіка України. – 2014. – № 11 (636). – С. 61–75.
Chugunov I. Budget policy under economic transformation / Igor Chugunov, Valentyna Makogon // Економічний часопис - ХХІ. – 2016. – № 158 (3–4(2)). – С. 66–69.
Shah A. The reform of intergovernment fiscal relations in developing and emerging market ekonomiies. – The World Bank, 1994.
Звітність про виконання бюджетів. Державна казначейська служба України [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www. treasury.gov.ua.
Бюджетний кодекс України від 08.07.2010 р. № 2456-VI [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon3.rada.gov.ua/laws/ show/2456-17.
Лист Міністерства фінансів України “Щодо схвалення Урядом проекту державного бюджету на 2017 рік, підготовленого до другого читання” від 8.11.2016 р. № 31-05110-14-21/31634.
Корень Н. В. Аналіз та оцінка реалізації бюджетної децентралізації в Україні : аналітична записка / Корень Н. В. – К. : Національний інститут стратегічних досліджень, 2016 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www. niss.gov.ua/articles/2242.
Моніторинг використання коштів державного фонду регіонального розвитку станом на 7.11.2016 року. Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://dfrr.minregion.gov.ua/monitoring-vikoristannya-koshtiv-derzhavnogo-fondu-regionalnogo-rozvitku-stanom-za-07-11-2016.
References :
Blankart, S. (2000). Derzhavni finansy v umovakh demokratii : vstup do finansovoi nauky [Public finance in democracy: introduction to financial studies] (S. Tereshchenko, O. Tereshchenko, Trans.). Kyiv : Lybid [in Ukrainian].
Demуanyshyn, V. (2008). Teoretychna kontseptualizatsiia ta praktychna realizatsiia biudzhet-noi doktryny Ukrainy [The theoretical conceptu¬alization and practical implementation of fiscal doctrine in Ukraine]. Ternopil: TNEU [in Ukrainian].
Zapatrina, I. (2007). Biudzhetnyj mekhanizm ekonomichnoho zrostannia [Budget mechanism of economic growth]. Kyiv : Institute of socio-economic strategy [in Ukrainian].
Kyrylenko, O. (Eds.) (2008). Modernizatsiia mistsevykh finansiv Ukrainy v umovakh ekonomich¬nykh i sotsial’nykh transformatsiiakh [Modernization of local finance of Ukraine under economic and so¬cial transformation]. Ternopil : TNEU [in Ukrainian].
Krysovatyj, A. (Eds.) (2012). Rehionalna fiskalna polityka : teoretychni zasady ta praktychni dominanty realizatsii v Ukraini [The regional fiscal policy: theoretical principles and practical dominants of implementation in Ukraine]. Ternopil : TNEU [in Ukrainian].
Lysyak, L. (2015). Biudzhetna skladova realizatsii dominantnykh napriamiv suspil’noho rozvytku [The budget component of the implementation dominant trends of public development]. Dnipropetrovsk : DNNU AFU [in Ukrainian].
Oparin, V. (2015). Dominanty i priorytety finansovoho vyrivniuvannia v Ukraini [Dominants and priorities of financial equalization in Ukraine]. Finansy Ukrainy – Finance of Ukraine, 6, 29–43 [in Ukrainian].
Fedosov, V., Yurii, S. (Eds.) (2012). Biudzhetna systema [The budget system]. Kyiv : Tsents uchbovoi literatury ; Ternopil: Economichna dumka [in Ukrainian].
Zimmerman, H. (1999). Experiences with German fiscal federalism : how to preserve the de-central concent? Fiscal Federalizm in the European Union, 162–176.
Lunina, I. (2014). Biudzhetna detsentralizatsiia : tsili ta napriamy reform [Budget decentralization : the goals and directions of reforms]. Ekonomika Ukrainy – Economic of Ukraine, 11(636), 61-75 [in Ukrainian].
Chugunov, I., Makogon, V. (2016). Budget policy under economic transformation. Ekonomicnij Casopis-XXI – Economic Annals-XXI, 158 (3-4(2), 66–69.
Shah, A. (1994). The reform of intergovernment fiscal relations in developing and emerging market ekonomiies. The World Bank.
Zvitnist pro vykonannia biudzhetiv. Derzhavna kaznacheiska sluzhba Ukrainy [The State treasury service of Ukraine. Reporting on budget execution]. Available at : http://www.treasury.gov.ua.
Biudzhetnyi kodeks Ukrainy [Budget Code of Ukraine] (2016, July, 8). Available at : http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2456-17.
Lyst Ministerstva finansiv Ukrainy “Shchodo skhvalennia Uriadom proektu derzhavnoho biudzhetu na 2017 rik, pidhotovlenoho do druhoho chytannia” [Ministry of Finance of Ukraine. Letter of approval of the Government the draft state budget for 2017, prepared for the second reading] (2016, November, 8). [in Ukrainian].
Koren’, N. (2016). Analiz ta otsinka realizatsii biudzhetnoi detsentralizatsii v Ukraini [Analysis and evaluation of the implementation of fiscal decentralization in Ukraine]. Kyiv : National Institute of Strategic Studies [in Ukrainian].
Monitorynh vykorystannia koshtiv derzhavnoho fondu rehionalnoho rozvytku stanom na 7.11.2016 roku. Ministerstvo rehionalnoho rozvytku, budivnytstva ta zhytlovo-komunalnoho hospodarstva Ukrainy. [Ministry of Regional Development, Construction and Housing and Communal Services of Ukraine. Monitoring of the use of funds of state regional development fund]. Available at : http://dfrr.minregion.gov.ua/monitoring-vikoristannya-koshtiv-derzhavnogo-fondu-regionalnogo-rozvitku-stanom-za-07-11-2016.
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.
ISSN 1818-5754 (print), ISSN 2415-3672 (online)
Західноукраїнський національний університет
© «Світ фінансів», 2004-2019