DEBT FINANCE THROUGH THE PRISM OF THE BEHAVIORAL APPROACH TO PUBLIC FINANCE
DOI:
https://doi.org/10.35774/sf2025.03.040Keywords:
borrowed finance, tax finance, public finance, behavioral finance, behavioral dimension, public borrowing, public debt, budget deficit.Abstract
Вступ. Актуальність дослідження поведінкового підходу у сфері позикових фінансів в Україні зумовлена глибокими трансформаціями економіки, суспільства та публічного управління в умовах війни, кризи довіри та високої фінансової турбулентності. Традиційні економічні моделі, які виходять із припущення про раціональність усіх учасників фінансового процесу, не враховують численні психологічні, соціальні та емоційні чинники, що визначають ухвалення рішень як з боку держави, так і з боку громадян і бізнесу. Дослідження поведінкового підходу є актуальним у контексті формування стратегії післявоєнного економічного відновлення України, що передбачає врахування як інституційних обмежень, так і психологічних аспектів ухвалення рішень, дає змогу формувати стійку боргову політику, здатну відповідати потребам держави та забезпечувати стабільний економічний розвиток у довгостроковій перспективі.
Мета – узагальнити та систематизувати зміст позикових фінансів; розглянути проблематику позикових фінансів через призму поведінкового виміру; виявити та обґрунтувати причини і мотиви ірраціональної фінансової поведінки суб’єктів економіки; окреслити рекомендації для ефективного управління позиковими фінансами з урахуванням поведінкового контенту.
Результати. В умовах повномасштабної війни та зростання обсягів зовнішніх і внутрішніх запозичень поведінкові аспекти усіх суб’єктів економіки стають критично важливими у контексті ефективного управління державним боргом. Зокрема, спостерігається девальваційна паніка, виведення депозитів, превалювання ірраціональних рішень щодо розподілу боргових ресурсів. Водночас формування ринку військових облігацій продемонструвало, що за умови належної комунікації між учасниками спільних взаємодій, прозорості використання запозичених коштів та патріотично налаштованого соціуму можна мобілізувати значний інвестиційний ресурс для підтримки публічних фінансів країни.
Висновки. Дослідження поведінкових аспектів у позикових фінансах дало змогу виявляти типові викривлення, помилки суджень, інформаційні обмеження та емоційні реакції, що впливають на макрофінансову стабільність. Урахування поведінкових аспектів є ключовим для зниження залежності від зовнішніх джерел фінансування шляхом стимулювання участі громадян і бізнесу у розвитку внутрішнього ринку запозичень. Крім того, поведінковий аналіз сприяє розробці прозорої та передбачуваної боргової політики держави, яка здатна враховувати емоційні та когнітивні реакції населення на рішення публічної влади.
Introduction. The relevance of studying the behavioral approach to debt finance in Ukraine is due to the profound transformations of the economy, society and public administration in the context of war, crisis of confidence and high financial turbulence. Traditional economic models, which assume the rationality of all participants in the financial process, do not take into account the numerous psychological, social and emotional factors that determine decision-making on the part of the state, citizens and businesses.
The purpose of the article is to summarize and systematize the content of debt finance; to consider the issues of debt finance through the prism of the behavioral dimension; to identify and substantiate the causes and motives of irrational financial behavior of economic entities; to outline recommendations for effective management of debt finance taking into account behavioral content.
Results. In the context of a full-scale war and an increase in external and internal borrowing, the behavioral aspects of all economic agents become critically important in the context of effective public debt management. In particular, there is a devaluation panic, deposit withdrawals, and the prevalence of irrational decisions on the allocation of debt resources. At the same time, the formation of the military bond market has demonstrated that, with proper communication between participants in joint interactions, transparency in the use of borrowed funds, and a patriotic society, it is possible to mobilize a significant investment resource to support the country's public finances.
Conclusions. The study of behavioral aspects in borrowed finance has made it possible to identify typical distortions, errors of judgment, information limitations and emotional reactions that affect macrofinancial stability. Taking into account behavioral aspects is the key to reducing dependence on external sources of financing by encouraging the participation of individuals and businesses in the domestic debt market.
References
1. Andrushchenko, V. L. (2000). Finansova dumka Zakhodu v XX stolitti: teoretychna kontseptualizatsiia i naukova problematyka derzhavnykh finansiv [Financial thought of the West in the Twentieth century: theoretical conceptualisation and scientific problems of public finance]. Lviv: Kameniar [in Ukrainian].
2. Buchanan, J. M. (1976). Toward analysis of closed behavioural systems. The Economic Approach to Public policy. Selected Reading. Ithaca and London: Cornell University Press, 337–349.
3. Mueller, D. C. (1976). Public choice: a survey. Journal of Economic Literature. Pittsburgh, XIV (2), 395–433.
4. Sen, A. (2017). Collective choice and social welfare. Penguin.
5. Pigou, A. C. (2008). A study in public finance. Read Books.
6. Krysovatyy, A. (2008). Paradyhma podatkovykh ta pozykovykh finansiv [The paradigm of tax and debt finance]. Visnyk ekonomichnoi nauky Ukrainy – Bullitin of Economic Science of Ukraine, 1, 132–140 [in Ukrainian].
7. Paientko, T. V., Onyshko, S. V. (2016). Obih derzhavnykh tsinnykh paperiv ta zrostannia derzhavnoho borhu v konteksti zbalansuvannia interesiv derzhavy i suspilstva [Turnover of government securities and growth of public debt in the context of balancing the interests of the state and society]. Biznes-inform, 4, 213–219 [in Ukrainian].
8. Brodel, F. (1997). Materialna tsyvilizatsiia, ekonomika i kapitalizm, XV–XVIII st. [Material civilisation, economy and capitalism, XV–XVIII centuries]. Kyiv : Osnovy. (T. 2 : Ihry obminu) [in Ukrainian].
9. Bohrinovtseva, L. M., Kliuchka, O. V. (2023). Osoblyvosti rozvytku rynku derzhavnykh borhovykh tsinnykh paperiv Ukrainy [Peculiarities of the development of the Ukrainian government debt securities market]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and Society, 53. Available at: file:///C:/Users/ADMIN/Downloads/262920230815-1.pdf.
10. Bohdan, T. P. (2022). Derzhavnyi borh i pozyky pid chas viiny ta metody yikh postvoiennoho vrehuliuvannia [Public debt and loans during the war and methods of their post-war settlement]. Finansy Ukrainy – Finances of Ukraine, 4, 27–45 [in Ukrainian].
11. Urakin, M. H. (2024). Suchasni vyklyky derzhavnoho rehuliuvannia borhovoi polityky v realiiakh rozvytku Ukrainy [Modern challenges of state regulation of debt policy in the realities of Ukraine’s development]. Efektyvna ekonomika – Efficient Economy, 12. Available at: https://www.nayka.com.ua/index.php/ee/article/view/5355.
12. Kotyk, O. V., Klymiuk, Yu. Yu. (2023). Osoblyvosti vypusku ta rozmishchennia derzhavnykh tsinnykh paperiv [Peculiarities of issuing and placing government securities]. Visnyk NUBiP – Bullitin of NULES, 1, 42–54 [in Ukrainian].
13. Vatamaniuk–Zelinska, U. Z., Ohirko, O. H. (2021). Rol derzhavnoho kredytu v ekonomichnomu rozvytku Ukrainy [The role of state credit in the economic development of Ukraine]. Innovatsii na ekonomika – Innovative Economy, 1–2, 28–33 [in Ukrainian].
14. Kyrylenko, O., Derlytsia, A. (2019). Pozykovi finansy yak suspilnyi fenomen: kontseptualni osnovy ta perspektyvy demokratyzatsii [Borrowed finance as a social phenomenon: conceptual foundations and prospects for democratisation]. Visnyk Ternopilskoho natsionalnoho ekonomichnoho universytetu – Bullitin of TNEU, 3, 35–50 [in Ukrainian].
15. Smit, A. (2001). Pro pryrodu i prychyny dobrobutu natsii [On the nature and causes of the well-being of nations]. (Ed. Ye. Lytvyn). Kyiv: Port-Royal [in Ukrainian].
16. Shaihorodskyi, Yu. Zh. (2023). Elektoralna aktyvnist yak indykator suspilnoi konsolidatsii [Electoral activity as an indicator of social consolidation]. Politychne zhyttia – Political Life, 1, 45–52 [in Ukrainian].
17. Zvity pro vykonannia Prohram upravlinnia derzhavnym borhom za 2015-2024 roky (shchorichni) [Reports on the implementation of the Public Debt Management Programmes for 2015–2024 (annual)]. Available at: https://mof.gov.ua/uk/osnovna-informacija.
18. Yak partnery dopomahaiut Ukraini nesty finansovyi tiahar velykoi viiny [How partners are helping Ukraine to bear the financial burden of the great war]. Available at: https://www.ukrinform.ua/rubric-economy/3964100-ak-partneri-dopomagautukraini-nesti-finansovij-tagar-velikoi-vijni.html.
19. Prohrama spivpratsi z MVF. Mekhanizm rozshyrenoho finansuvannia [Programme of cooperation with the IMF. Extended Fund Facility]. Available at: https://mof.gov.ua/uk/mehanizm-rozshirenogo-finansuvannja.
20. Zvit pro finansovu stabilnist. Hruden 2024. NBU [Financial stability report. December 2024. NBU]. Available at: https://bank.gov.ua/ua/stability/report.
21. Rezultaty rozmishchennia oblihatsii vnutrishnikh derzhavnykh pozyk. Finansovi rynky. NBU [Results of the placement of domestic government bonds. Financial markets. NBU]. Available at: https://bank.gov.ua/ua/markets/ovdp-table.
22. Lytvynchuk, I. (2024). Chy povynni oboronni zamovnyky zastosovuvaty lokatsiiu chy zdiisniuvaty planuvannia? [Should defence customers use location or planning?]. Available at: https://infobox.prozorro.org/articles/chi-povinni-oboronni-zamovniki-zastosovuvati-lokalizaciyu-chi-zdiysnyuvati-planuvannya.
23. Bukatiuk, U. (2024). Pislia liberalizatsii rynku “Ukrzaliznytsia” vtratyt do 70 % dokhodiv ta potrebuvatyme do 1 mlrd. yevro dotatsii shchoroku [After market liberalisation, Ukrzaliznytsia will lose up to 70% of its revenues and will need up to €1 billion in subsidies annually]. Available at: https://forbes.ua/news/pislya-liberalizatsii-rinku-krzaliznitsya-vtratit-do-70-dokhodiv-ta-potrebuvatime-do-1-mlrd.
24. Viiskovi OVDP. Ministerstvo finansiv Ukrainy [Military government bonds. Ministry of Finance of Ukraine]. Available at: https://mof.gov.ua/uk/local_bonds_72.
25. Sydor, I. P., Sydor, T. I. (2024). Finansova bezpeka krainy cherez pryzmu finansovoi hramotnosti hromadian [Financial security of the country through the prism of financial literacy of citizens]. Svit finansiv – World of Finance, 4, 60–74 [in Ukrainian].

