DEVELOPMENT TRENDS OF THE PREFERENTIAL TAX SYSTEM IN UKRAINE
DOI:
https://doi.org/10.35774/sf2025.02.039Keywords:
preferential tax system, single tax, tax revenues, state tax policy, individual entrepreneurs, taxpayersAbstract
Вступ. У Національній стратегії доходів України до 2030 р. зазначено, що через існуючі суперечності спрощена система оподаткування потребує змін з метою підтримки розвитку мікро та малого бізнесу, усунення можливостей викривлення конкурентного середовища за рахунок зловживання несумлінними платниками її перевагами. З огляду на це, тема дослідження має вагоме практичне значення для подальшого формування податкової політики держави.
Мета – комплексно оцінити тенденції розвитку спрощеної системи оподаткування в Україні, проаналізувати її вплив на економіку, державний бюджет, підприємництво та суспільство.
Результати. Досліджено тенденції розвитку спрощеної системи оподаткування в Україні на основі аналізу змін податкового законодавства, динаміки кількості суб’єктів господарювання, їх розподілу за галузями економіки та впливу на економіку, державний бюджет і розвиток підприємництва. Показано, що початкові цілі створення системи досягнуто, проте існування спрощеної системи оподаткування не сприяло помітній, статистично значущій, зміні структури вітчизняної економіки та додатковій динаміці її зростання. На основі аналізу кейсу Дія.Сіті доведено, що запровадження додаткового пільгового режиму оподаткування не зумовило зростання експорту комп’ютерних послуг, суттєвого приросту капітальних інвестицій чи податкових надходжень до Державного бюджету України. Акцентовано увагу на існуючих ризиках застосування спрощеної системи та необхідності її приведення до вимог сучасності.
Висновки. Спрощена система оподаткування потребує удосконалення відповідно до реалій життя та соціально-економічної ситуації в Україні. Від спроможності держави сформувати податкову політику, що відповідає викликам часу і забезпечить належне фінансування безпекових потреб країни, залежать перспективи її існування.
Introduction. The National Revenue Strategy of Ukraine until 2030 states that due to existing contradictions, the preferential taxation system requires changes in order to support the development of micro and small businesses, eliminate the possibility of distorting the competitive environment due to the abuse of its advantages by unscrupulous payers. In view of this, the topic of the study has significant practical significance for the further formation of the state's tax policy.
The purpose of the article is to comprehensively assess the trends in the development of the preferential taxation system in Ukraine, to analyze its impact on the economy, the state budget, entrepreneurship and society.
Results. The trends in the development of the preferential tax system in Ukraine are studied based on the analysis of regulatory changes in tax legislation, the analysis of the dynamics of the number of business entities, their distribution by sectors of the economy and the impact on the economy, the state budget and the development of entrepreneurship. It is shown that the initial goals of creating the system have been achieved, but at the same time it is noted that the existence of the preferential tax system has not led to a noticeable, statistically significant change in the structure of the domestic economy and additional dynamics of its growth. Based on the analysis of the case of Diya.City, it is shown that the introduction of an additional preferential tax regime has not led to an increase in the export of computer services, a significant increase in capital investments or tax revenues to the state budget of Ukraine. The existing risks of using the preferential system and the need to bring it up to date are noted.
Conclusions. The preferential taxation system needs to be brought into line with the realities of our lives and the socio-economic situation in Ukraine. The prospects for its existence depend on the state's ability to form a tax policy that meets the challenges of the time and will ensure adequate financing of the country's security needs.
References
1. Natsionalna stratehiia dokhodiv do 2030 r. [National Revenue Strategy until 2030]. Ministerstvo finansiv Ukrainy – Ministry of Finance of Ukraine. Available at: https://mof.gov.ua/uk/national_income_strategy-716.
2. Zvit pro stan vykonannia Natsionalnoi stratehii dokhodiv u 2024 r. [Report on the status of implementation of the National Revenue Strategy in 2024]. Ministerstvo finansiv Ukrainy – Ministry of Finance of Ukraine. Available at: https://mof.gov.ua/uk/national_income_strategy-716.
3. Varnalii, Z., Kislova, A. (2021). Reformuvannia podatkovoi systemy yak chynnyk zabezpechennia finansovoi bezpeky Ukrainy [Reforming the tax system as a factor in ensuring the financial security of Ukraine]. Internauka Ekonomichni nauky – Internauka. Economic Sciences, 12, 14–22. https://doi.org/10.25313/2520-2294-2021-12-7786.
4. Varnalii, Z., Vasyltziv, T., Iliash, O. (2020). Economichna bezpeka subiektiv pidpryiemnytstva [Economic security of business entities]. (Ed. Z. Varnalii) [in Ukrainian].
5. Varnalii, Z., Katamadze, G. (Ed.). (2023). Finansova bezpeka subiektiv pidpryiemnytstva v umovakh viiny ta povoiennoho vidnovlennia (naukovo-ekspertna ta sotsiolohichna otsinka) [Financial security of business entities in the minds of war and war renewal (scientific expert and sociological assessment)]. Kyiv: KM-Buks [in Ukrainian].
6. Diahnostyka systemy mistzevoho opodatkuvannia. Analitychnyi zvit [Diagnostics of the local taxation system. Analytical report]. Growford Institute. Available at: https://www.growford.org.ua/research/diagnostyka-systemymistsevogo-opodatkuvannya/.
7. Pro vnesennia zmin do Podatkovoho kodeksu Ukrainy ta inshykh zakonodavchykh aktiv Ukrainy shchodo dii norm na period dii voiennoho stanu. Zakon Ukrainy № 2120-IX vid 15.03.2022 r. [On amendments to the Tax Code of Ukraine and other legislative acts of Ukraine regarding the application of norms for the period of martial law]. Law of Ukraine. (2022, March, 15). Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2120-20#Text.
8. Pro vnesennia zmin do Podatkovoho kodeksu Ukrainy ta inshykh zakonodavchykh aktiv Ukrainy shchodo administruvannia okremykh podatkiv u period voiennoho, nadzvychainoho stanu. Zakon Ukrainy № 2173-ІХ vid 01.02.2022 r. [On amendments to the Tax Code of Ukraine and other legislative acts of Ukraine regarding the administration of certain taxes during a state of war or emergency. Law of Ukraine]. (2022, February, 1). Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2173-20#Text.
9. Pro vnesennia zmin do Podatkovoho kodeksu Ukrainy ta inshykh zakoniv Ukrainy shchodo osoblyvostei opodatkuvannia u period dii voiennoho stanu. Zakon Ukrainy № 3219-IX vid 30.06.2023 r. [On amendments to the Tax Code of Ukraine and other Laws of Ukraine regarding the peculiarities of taxation during the period of martial law. Law of Ukraine]. (2023, June, 30). Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3219-20#Text.
10. Pro vnesennia zmin do Podatkovoho kodeksu Ukrainy ta inshykh zakoniv Ukrainy shchodo stymuliuvannia rozvytku tsyfrovoi ekonomiky v Ukraini. Zakon Ukrainy № 1946-ІХ vid 14.12.2021 r. [On amendments to the Tax Code of Ukraine and other Laws of Ukraine to stimulate the development of the digital economy in Ukraine. Law of Ukraine]. (2021, December, 14). Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1946-20#Text.
11. Doslidzhennia vytrat na dotrymannia podatkovoho zakonodavstva (podatkovyi komplaiens) u 2024 rotsi. Zvit pro rezultaty doslidzhennia. Svitovyi bank [Study on the Costs of Tax Compliance in 2024. Study Report. World Bank]. Available at: https://tax.gov.ua/mediatsentr/novini/855790.html?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTAAAR1zglqqPymSGgikbhY2cQONSjo5uye4WJSZQmn9A2vgM6xwKjqiMCWdWs4_aem_Npt16zZcqlRGfF0p2yvLWQ [in Ukrainian].
12. Plan tsyfrovoho rozvytku Derzhavnoi podatkovoi sluzhby Ukrainy do 2030 r. [Digital Development Plan of the State Tax Service of Ukraine until 2030]. Ministerstvo finansiv Ukrainy – Ministry of Finance of Ukraine. Available at: https://mof.gov.ua/uk/decrees_2024-713.
13. Diialnist pidpryiemstv. Rozvytok pidpryiemnytstva [Enterprise activities. Entrepreneurship development]. SSSU. Available at: https://www.ukrstat.gov.ua/.
14. Foponomika. Ekonomika ukrainskykh FOP v realnomu chasi. Stanom na 20 bereznia 2025 roku [Foponomics. The economy of Ukrainian fops in real time. As of March 20, 2025]. Opendatabot. Available at: https://opendatabot.ua/open/foponomics.
15. Donchenko, K. Chomu zakryvaiutsia FOP? [Why are individual entrepreneurs closed?]. Available at: https://lb.ua/blog/kostiantyn_donchenko/358311_chomu_zakrivayutsya_fopi.html.
16. Shchonaimenshe 673 tys. pratsivnykiv u FOP u 2024 rotsi [At least 673 thousand workers in individual entrepreneurs in 2024. Opendatabot. Available at: https://opendatabot.ua/analytics/fopemployee.
17. Rynok fiksovanoho dostupu do merezhi Internet: vid siroho do biloho [Fixed Internet access market: from gray to white]. Growford Institute. Available at: https://www.growford.org.ua/research/rynok-fiksovanogo-dostupu-do-merezhi-internetvid-sirogo-do-bilogo/.
18. Mizhnarodni vidpravlennia: menedzhment ryzykiv elektronnoi komertsii [International shipments: e-commerce risk management]. Growford Institute. Available at: https://www.growford.org.ua/research/mizhnarodni-vidpravlennya-menedzhment-ryzykivelektronnoyi-komertsiyi/.
19. Porivnialnyi analiz fiskalnoho efektu vid zastosuvannia instrumentiv ukhylennia/unyknennia opodatkuvannia v Ukraini [Comparative analysis of the fiscal effect of the use of tax evasion/avoidance tools in Ukraine]. Instytut sotsialno-ekonomichnoi transformatsii, SASE Ukraina, Ekonomichna ekspertna platforma – Institute for Socio-Economic Transformation, CASE Ukraine, Economic Expert Platform. Kyiv (2024). Available at: https://caseukraine.com.ua/content/uploads/2024/11/Shemi-2024-final.pdf.
20. Becker, T., Eichengreen, B., Gorodnichenko, Y., Guriev, S. (2025). Replacing foreign aid: A macroeconomic plan B for Ukraine (and Europe). Centre for Economic Policy Research. Available at: https://cepr.org/system/files/publication-files/241621-policy_insight_140_replacing_foreign_aid_a_macroeconomic_plan_b_for_ukraine_and_europe_.pdf.
21. Chomu zakonoproekt pro FOP mozhe nashkodyty same IT-biznesu? [Why can the bill on individual entrepreneurs harm the IT business?]. Opendatabot. Available at: https://opendatabot.ua/analytics/294-jesuis-fop.
22. Derzhavnyi veb-portal biudzhetu dlia hromadian [State budget web portal for citizens]. Available at: https://openbudget.gov.ua/.
23. Kapitalni investytsii za vydamy ekonomichnoi diialnosti. Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy [Capital investments by types of economic activity. State Statistics Service of Ukraine]. SSSU. Available at: https://www.ukrstat.gov.ua/.
24. Statystyka zovnishnoho sektoru. Zovnishnia torhivlia [External sector statistics. Foreign trade]. NBU. Available at: https://bank.gov.ua/ua/statistic/sector-external.

