БЮДЖЕТНО-ПОДАТКОВИЙ МЕХАНІЗМ РЕГУЛЮВАННЯ ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ
Анотація
Вступ. Для вирішення проблем, пов’язаних із людською діяльністю, яка шкодить екології, країни запроваджують різні податки і збори. Враховуючи їх законодавче регулювання й обов’язковий характер, вони стали дієвим інструментом для інтернаціоналізації екологічних зовнішніх ефектів, але використання виключно фактора примусу й тиску на суб’єктів екологічних податків та використання державою його як джерела надходжень не сприяє забезпеченню сталого розвитку суспільства. Тому аналіз поточного стану розвитку екологічного оподаткування й механізму, що забезпечить раціональне природокористування, мають важливе значення в умовах сьогодення.
Мета – проаналізувати існуючий механізм бюджетно-податкового регулювання природокористування та обґрунтувати пропозиції щодо його подальшого вдосконалення відповідно до вимог сьогодення.
Методи. У дослідженні тенденцій екологічного оподаткування для аналізу механізму їх справляння використано наступні методи: синтез, узагальнення, конкретизація, статистичні, графічні.
Результати. Проаналізовано частки екологічних податків у структурі ВВП країн ЄС та України. Встановлено, що до основних рис екологічних податків доцільно відносити: податкову ставку, стимулювання використання відновлювальних ресурсів, зменшення споживання шкідливих речовин, фінансування заходів з охорони навколишнього середовища, створення економічних інсентивів. Наведено переваги й недоліки екологічних податків з погляду платників податків, органів державної влади та з позиції суспільного блага. Розглянуто принципи, якими регулюється інститут екологічного оподаткування. Наведено основні компоненти податкового механізму (ставки податків, об’єкт оподаткування, обов’язки й облік, інсентиви, збори, контроль і виконання). Запропоновано авторське бачення побудови податкового механізму регулювання природокористування, який охоплює бюджетотворчу та розподільчу функції.
Висновки. Запровадження ефективного бюджетно-податкового механізму регулювання природокористування потребує ретельного врахування специфічних екологічних проблем, економічних умов та нормативно-правової бази конкретної країни. Раціональним є функціонування такого механізму, який орієнтуватиметься не лише на наповнення дохідної складової, а й на їх використання на природоохоронні заходи.
Ключові слова
Повний текст:
>PDFПосилання
Zhe Tan, Yufeng Wu, Yifan Gu, Tingting Liu, Wei Wang, Xiaomin Liu. An overview on implementation of environmental tax and related economic instruments in typical countries. Journal of Cleaner Production. 2022. Vol. 330. № 129688. doi: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2021.129688.
Біленко О. В., Савченко С. О. Трансформація механізму податкової політики в умовах воєнного стану. Економіка та суспільство. 2022. № 46. doi: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-46-19.
Скаско О., Могила І.-Л. Теоретичні засади податкової політики в Україні: принципи, рівні та моделі. Вісник економіки. 2023. № 3. С. 83–96. doi: https://doi.org/10.35774/visnyk2023.02.083.
Фенюк Я. К. Розвиток нормативно-правового регулювання податкової системи в контексті міжнародної конкуренції. Таврійський науковий вісник. Економіка. 2023. № 15. С. 57-65. doi: https://doi.org/10.32782/2708-0366/2023.15.7.
Нікітішин А. О. Основні напрями вдосконалення механізму податкового регулювання. Ефективна економіка. 2016. № 2. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/2_2016/28.pdf.
Скрипник С. В., Боярова О. А., Дем’янишина О. А. Очікування бізнесу від нової системи оподаткування. Економіка та держава. 2022. № 1. С. 13–18. doi: 10.32702/2306-6806.2022.1.13.
Бредіхіна В. Л. Платність спеціального природокористування як інструмент забезпечення збалансованого використання природних ресурсів. Проблеми законності. 2022. № 157. С. 147–163. doi: https://doi.org/10.21564/2414-990X.157.256789.
Поліщук В. М. Аспекти розвитку екологічного оподаткування в контексті трансформації економіки Європи. Агроекологічний журнал. 2022. № 3. С. 35-46. doi: https://doi.org/10.33730/2077-4893.3.2022.266408.
Delgado F. J., Freire-González J., Presno M. J. Environmental taxation in the European Union: Are there common trends? Economic Analysis and Policy. 2022. Vol. 73. P. 670–682. doi: https://doi.org/10.1016/j.eap.2021.12.019.
Jing Zhang. Optimization of the environmental protection tax system design based on artificial intelligence. Frontiers in Environmental Science. 2023. Vol. 10. doi: https://doi.org/10.3389/fenvs.2022.1076158.
Karydas Ch., Zhang L. Green tax reform, endogenous innovation and the growth dividend. Journal of Environmental Economics and Management. 2019. Vol. 97. Р. 158–181. doi: https://doi.org/10.1016/j.jeem.2017.09.005.
Villar Ezcurra M., González-Orús J. M. Environmental Governance Through Tax Law in the European Union. Blue Planet Law. Sustainable Development Goals Series / eds by M. d. G. Garcia, A. Cortês. Switzerland. 2023. Р. 173–185. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-031-24888-7_14.
European Commission. Environmental taxes – A statistical guide Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2013. 42 p.
Environmental tax revenues. URL: https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/env_ac_tax/default/table?lang=en.
Офіційний сайт Державної казначейської служби України. URL: https://www.treasury.gov.ua/ua.
Szymczak M. Environmental Taxes in Poland and South Korea – Sharing Experiences. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. 2023. № 67 (3). Р. 72–86. doi: 10.15611/pn.2023.3.08.
ICC United Kingdom. (n.d.). ICC Environmental Taxation Principles.URL: https://iccwbo.uk/products/icc-environmental-taxation-principles
Екологічні податки України. URL: https://www.saveecobot.com/analytics/ecotaxes#:~:text=%D0%95.
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.
ISSN 1818-5754 (print), ISSN 2415-3672 (online)
Західноукраїнський національний університет
© «Світ фінансів», 2004-2019