DEVELOPMENT OF APPROACHES TO THE ESSENTIAL CHARACTERIZATION OF THE ENVIRONMENTAL FINANCIAL POLICY
DOI:
https://doi.org/10.35774/sf2025.02.163Keywords:
financial policy, approaches, financial policy in natural resource management, functions, essential characteristics, systematicsAbstract
Вступ. Курс на реалізацію стратегії збалансованого природокористування у межах “зеленої” економіки потребує усвідомленого, системного державницького підходу. В основі реалізації екологічних інтересів держави лежить фінансова політика природокористування. Верифікація існуючих підходів до понятійної бази фінансової політики природокористування відсутня, що й обумовлює актуальність наукового дослідження.
Мета – систематизувати концептуальні підходи та сформулювати сутнісні характеристики фінансової політики природокористування як складової фінансової політики держави.
Результати. Систематизовано підходи до тлумачення фінансової політики як економічного поняття та на основі цього сформульовано сутнісні характеристики фінансової політики природокористування. Концептуально визначено, що фінансова політика природокористування є складовою державної фінансової політики, тому їй притаманні відповідні загальні сутнісні характеристики і, водночас, спеціальні, обумовлені цільовим спрямуванням – обслуговування фінансових потреб сфери природокористування.
Висновки. Фінансова політика є системним поняттям, від правильного тлумачення якого залежить формування принципів, функцій, механізмів, інструментарію її реалізації. Обґрунтовано необхідність системного групування ознак фінансової політики відповідно до визначених підходів. На основі цієї концептуальної позиції виокремлено комплексний(адитивний), процесний, цільовий, функціональний підходи до сутнісного наповнення поняття “фінансова політика”.
Introduction. The course towards implementing a strategy for balanced natural resource use within the framework of a “green” economy requires a conscious, systematic state approach. This includes both regulatory support and the execution of mechanisms to ensure financial resources for environmental programs. At the core of realizing the state's ecological interests lies the financial policy for natural resource management. However, currently, despite a well-developed conceptual framework for financial policy, there is no substantiated theoretical and methodological foundation for financial policy in natural resource management that takes into account the fundamental principles of neo-institutional theory. There is also a lack of verification of existing approaches to the conceptual framework of financial policy in natural resource management, which underscores the relevance of this scientific study.
The purpose of the article is to systematize and develop conceptual approaches and to formulate the essential characteristics of financial policy in natural resource management as a component of the state’s financial policy.
Results. The approaches to interpreting financial policy as an economic category have been systematized, and based on this, the essential characteristics of financial policy in natural resource management have been formulated. It has been conceptually defined that financial policy in natural resource management is a component of the state’s financial policy; therefore, it possesses corresponding general essential characteristics and, at the same time, specific ones determined by its targeted orientation – servicing the financial needs of the natural resource management sector.
Conclusions. The research findings demonstrate that financial policy is a systemic category, the correct interpretation of which is crucial for the formation of principles, functions, mechanisms, and tools for its implementation. The opinions of scholars regarding the essential content of financial policy have been examined and systematized. The necessity of systematic grouping of the characteristics of financial policy according to various approaches has been substantiated. Based on this conceptual position, comprehensive (additive), process-oriented, goal-oriented, and functional approaches to the essential content of the category “financial policy” have been identified.
References
1. Hridchina, M. V. (2004). Finansy (teoretychni osnovy) [Finance (theoretical foundations)]. (2nd ed.). (Ed. M. V. Hridchina & V. B. Zakhozhai). Mizhrehion. akad. upr. personalom [in Ukrainian].
2. Hryhorska, O. S. (2016). Sutnisna kharakterystyka finansovoi polityky derzhavy [Essential characteristics of the state’s financial policy]. Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu “Ostrozka akademiia”. Ekonomika – Scientific Notes of the National University “Ostrozh Academy”. Economics, 2(30), 51–54 [in Ukrainian].
3. Karpinskyi, B. (2003). Finansova systema [Financial system]. (Ed. B. Karpinskyi, O. Herasymenko). Kyiv: Tsentr navchalnoi literatury. Available at: https://ekmair.ukma.edu.ua/server/api/core/bitstreams/c7a55370-903a-4674-b090-9131d821ab35/content.
4. Oparin, V. M. (2001). Finansy (zahalna teoriia) [Finance (general theory)]. Kyiv: KNEU [in Ukrainian].
5. Petrovska, I. (2002). Finansy (z elementamy statystyky finansiv) [Finance (with elements of finance statistics)]. (2nd ed.). (Ed. I. Petrovska, D. Klynovyi). Kyiv: Tsentr navchalnoi literatury [in Ukrainian].
6. Radionov, Yu. D. (2014). Finansova polityka ta problemy efektyvnosti yii realizatsii v Ukraini [Financial policy and problems of the effectiveness of its implementation in Ukraine]. Naukovi pratsi NDFI – Scientific Works of the Scientific Research Financial Institute, 4(69), 20–26. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npndfi_2014_4_4.
7. Sydor, I. P. (2009). Finansova polityka derzhavy: Teoretychni aspekty ta praktychna realizatsiia v Ukraini [State financial policy: Theoretical aspects and practical implementation in Ukraine]. Svit finansiv – World of Finance, 4, 44–53. Available at: http://sf.wunu.edu.ua/index.php/sf/article/view/382.
8. Smahin, V. (Ed.). (2008). Formuvannia ta rozvytok finansovoho rynku v umovakh transformatsiinoi ekonomiky [Formation and development of the financial market in a transformational economy]. Kyiv: KNEU. Available at: https://ir.kneu.edu.ua/handle/2010/29282.
9. Smahin, V. (Ed.). (2022). Doslidzhennia instytutsionalnykh zakonomirnostei rozvytku finansovoho rynku v nerivnovazhnykh ekonomichnykh systemakh [Research on institutional patterns of financial market development in non-equilibrium economic systems]. Visnyk Natsionalnoho transportnoho universytetu – Bulletin of the National Transport University, 2(52), 257–268. Available at: http://publications.ntu.edu.ua/visnyk/56/110.pdf.
10. Fedosov, V. M., Oparin, V. M., Lovochkin, S. V. (2002). Finansova restrukturyzatsiia v Ukraini: problemy i napriamy [Financial restructuring in Ukraine: problems and directions]. (Ed. V. M. Fedosov). Kyiv: KNEU. Available at: https://ir.kneu.edu.ua/handle/2010/9691.
11. Rosen, H., Gayer, T. (2014). Public finance (10th ed.). McGraw-Hill Education.
12. Fedosov, V. M., Yurii, S. I., Aleksieienko, L. M. (2008). Finansy [Finances]. (Ed. V. M. Fedosov & S. I. Yurii). Kyiv: Znannia [in Ukrainian].
13. Yukhymenko, P. I., Fedosov, V. M., Lazebnyk, L. L. (2010). Teoriia finansiv [Theory of finance]. (Ed. V. M. Fedosov & S. I. Yurii). Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury [in Ukrainian].
14. Kobelia, M. Ya. (2020). Teoretychni polozhennia ta sut finansovoi polityky derzhavy [Theoretical provisions and essence of the state’s financial policy]. Ekonomika ta derzhava – Economy and State, 3, 160–164 [in Ukrainian].
15. Rosen, H., Gayer, T. (2016). Public finance. McGraw-Hill Interamericana de España S.L.
16. Lazebnik, L. L. (2006). Sutnist ta komponenty finansovoi polityky [The essence and components of financial policy]. Finansy Ukrainy – Finances of Ukraine, 1, 66–74 [in Ukrainian].
17. Boronos, V. H. (2012). Finansovyi potentsial terytorii u derzhavnii finansovii politytsi: metodolohiia i praktyka upravlinnia [Financial potential of the territory in state financial policy: methodology and practice of management]. (Thesis 08.00.08). Sumy. Available at: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/51603.
18. Kyrylenko, V. (2007). Do pytannia pro sut i funktsii finansovoi polityky derzhavy [On the question of the essence and functions of the state’s financial policy]. Svit finansiv – World of Finance, 4, 94–99. Available at: http://dspace.wunu.edu.ua/handle/316497/26298.
19. Chenet, H., Ryan-Collins, J., van Lerven, F. (2021). Finance, climate-change and radical uncertainty: Towards a precautionary approach to financial policy. Ecological Economics, 183, 106957. Available at: https://doi.org/10.1016/j.ecolecon.2021.106957.
20. Linnenluecke, M. K., Smith, T., McKnight, B. (2016). Environmental finance: A research agenda for interdisciplinary finance research. Economic Modelling, 59, 124–130. Available at: https://doi.org/10.1016/j.econmod.2016.07.010.
21. Dziwok, E., Jäger, J. (2021). A classification of different approaches to green finance and green monetary policy. Sustainability, 13(21), 11902. Available at: https://doi.org/10.3390/su132111902.

