УДОСКОНАЛЕННЯ МОНІТОРИНГУ РИЗИКІВ ПІД ЧАС РЕЄСТРАЦІЇ ПОДАТКОВИХ НАКЛАДНИХ

Автор(и)

Ключові слова:

податковий ризик, податкова накладна, автоматизований моніторинг, критерії ризиків, бюджетні надходження, оцінка зупинення реєстрації документа.

Анотація

Вступ. Податкові надходження є основним джерелом формування доходів для бюджетів на усіх рівнях. В умовах воєнного стану та спаду економічного зростання важливим є забезпечення регулярності та повноти надходження податків і зборів до бюджетів. Проте серед негативних факторів, які впливають на повноту та своєчасність надходжень, а також збільшують податкових борг, є податкові ризики, які виникають через недотримання платниками податкового законодавства. Для підвищення ефективності управління податковими ризиками ключову роль відіграє моніторинг, який має враховувати виклики воєнного часу, з якими стикаються платники податків, та бути спрямованим на мінімізацію випадків не сплати податків.

Мета – проаналізувати особливості здійснення автоматизованого моніторингу ризиків, що виникають під час реєстрації податкових накладних, та обґрунтувати шляхи його удосконалення.

Результати. Проаналізовано динаміку податкового боргу в Україні за 2021–2024 рр. і січень – травень 2025 р.; виявлено тенденцію до його зростання. Зазначено, що податок на додану вартість у структурі внутрішніх податків на товари та послуги становить 75%, наголошено на важливості моніторингу податкових ризиків під час його сплати. Оцінено результати проведення автоматизованого моніторингу відповідності розрахунків коригування до податкових накладних критеріям оцінки ступеня ризиків та виявлено зменшення кількості заблокованих документів на 35% за період з 01.02.2023 р. по 01.05.2025 р. Наголошено на значній кількості судових справ за позовами платників податків проти органів Державної податкової служби України щодо неправомірного ухвалення ними податкових рішень.

Висновки. Визначено, що основними недоліками системи моніторингу критеріїв оцінки ризиків є: автоматичне блокування податкових накладних без попереднього аналізу ситуації; нечітке окреслення критеріїв ризиковості та ігнорування індивідуальних особливостей платника; технічні збої в роботі системи; ускладнення оскаржень неправомірних дій податкових органів і низький рівень комунікації з платниками податків. Запропоновано шляхи удосконалення моніторингу податкових ризиків, а саме: спрощення перевірки податкових накладних платників, які не є ризиковими, та автоматична реєстрація документів платників з позитивною податковою історією; посилення відповідальності працівників органів ДПС та покращення їхньої співпраці з платниками податків. Це сприятиме підвищенню ефективності моніторингу податкових ризиків та зменшенню податкового боргу.

 

Introduction. Tax revenues are the main source of income for budgets at all levels. In conditions of martial law and a decline in economic growth, it is important to ensure the regularity and completeness of taxes and fees to the budgets. However, among the negative factors that affect the completeness and timeliness of revenues, as well as increase tax debt, there are tax risks that arise due to non-compliance with tax legislation by taxpayers. To increase the effectiveness of tax risk management, monitoring plays a key role, which should take into account the challenges of wartime that taxpayers face and be aimed at minimizing cases of non-payment of taxes.

The purpose of the article is to analyze the features of automated monitoring of risks that arise during the registration of tax invoices and develop proposals for ways to improve it.

Results. The dynamics of Ukraine's tax debt for 2021–2024 and January–May 2025 were analyzed and a trend towards its growth was identified. It was emphasized that VAT in the structure of internal taxes on goods and services is 75% and the importance of monitoring tax risks when paying VAT was emphasized. The results of automated monitoring of compliance of PN/RK with the criteria for assessing the degree of risks were assessed and a decrease in the number of blocked documents by 35% was identified for the period from 01.02.2023 to 01.05.2025. However, it was emphasized that there is a significant number of court cases on claims by taxpayers against the State Tax Service authorities regarding their unlawful adoption of tax decisions.

Conclusions. The main shortcomings of the SMCOR were identified, which include: automatic blocking of tax invoices without prior analysis of the situation; unclear delineation of risk criteria and ignoring the individual characteristics of the payer; technical failures in the system; complications in appealing against illegal actions of tax authorities and a low level of communication with taxpayers. Ways to improve tax risk monitoring are proposed, namely: simplifying the verification of tax invoices of non-risk payers and automatic registration of documents of payers with a positive tax history; increasing the responsibility of employees of the State Tax Service and improving their cooperation with taxpayers. This will contribute to improving the monitoring of tax risks and reducing tax debt.

Біографії авторів

  • Оксана ДЕСЯТНЮК, Західноукраїнський національний університет, Тернопіль

    доктор економічних наук, професор

  • Віталій ЧОРНОУС, Західноукраїнський національний університет, Тернопіль

    аспірант

Посилання

1. Національна стратегія доходів до 2030 року : розпорядження Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2023 року № 1218-р. URL : https://www.kmu.gov.ua/npas/proskhvalennia-natsionalnoi-stratehii-dokhodiv-do-2030-s1218-271223.

2. Результати діяльності органів ДПС та динаміка податкового боргу. URL : https://tax.gov.ua/.

3. Десятнюк О. М. Моніторинг податкових ризиків : навч.-метод. посіб. слухачів Центру підготовки магістрів. Тернопіль : Воля, 2003. 168 с.

4. Десятнюк О., Канюк В. Сутнісно-теоретичні основи податкових ризиків суб’єктів підприємницької діяльності. Світ фінансів. 2014. № 3. С. 99–109.

5. Євтушенко Н. О. Податкові ризики та система керування ними. Вісник Дніпропетровського університету. Менеджмент інновацій. 2016. Вип. 6. С. 68–77.

6. Горин В. П., Дем’янишин В. Г., Кириленко О. П. Фінанси : підруч. / за ред. А. І. Крисоватого. Тернопіль : ЗУНУ, 2024. 632 с.

7. Пухальський В. Податковий моніторинг контрольованих операцій: суть, інформаційне забезпечення та етапи проведення. Молодий вчений. 2023. № 9. С. 31–35.

8. Квасовський О., Стецько М., Ніпіаліді О. Податкові ризики суб’єктів господарювання у сфері трансфертного ціноутворення та напрями їхньої превенції і мінімізації. Вісник економіки. 2024. Вип. 1. С. 47–66.

9. Висоцька І., Родченко С., Лелюк Н. Протидія ухиленню від сплати податків в умовах воєнного стану. Академічні візії. 2023. Вип. 19. URL : http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.7966623.

10. Податковий кодекс України : Закон України від 02.12.2010 р. № 2755-VI. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17#Text.

11. Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних : постанова Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1165-2019-%D0%BF#Text.

12. Порядок здійснення аналізу та оцінки ризиків, розроблення і реалізації заходів з управління ризиками для визначення форм та обсягів митного контролю : наказ Міністерства фінансів України від 31.07.2015 р. № 684 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 24 червня 2024 року № 305). URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1021-15#n19.

13. Електронні сервіси, розміщені на офіційному вебпорталі ДПС. URL : https://tax.gov.ua/diyalnist-/elektronnyi-servisi/elektronni-servisi-/.

14. Показники про виконання державного та місцевих бюджетів за 2019–2023 рр. URL : https://openbudget.gov.ua/.

Завантаження

Опубліковано

20.10.2025

Номер

Розділ

ОБЛІК ТА ОПОДАТКУВАННЯ

Статті цього автора (цих авторів), які найбільше читають

Схожі статті

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.