PROBLEMS ОF IMPROVING TAXATION OF INDIVIDUAL ENTREPRENEURS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35774/sf2025.01.008

Keywords:

tax policy, business entities, single tax, simplified taxation system, tax reform, tax index, differentiated tax scale

Abstract

Вступ. Для ефективного функціонування економіки України важливим є розвиток суб’єктів підприємницької діяльності, адже їх діяльність здатна зменшити кризові явища та запустити процеси відновлення, зокрема через підвищення наповнюваності бюджетів. Суттєва частина податкових надходжень місцевих бюджетів утворюється від сплати єдиного податку, який відраховують фізичні особи-підприємці. Податкова політика під час війни має бути виваженою та здійснювати помірний тиск на суб’єктів господарювання. Тому необхідно дослідити податкове навантаження на підприємців та визначити перспективи вдосконалення оподаткування фізичних осіб-підприємців.

Мета – проаналізувати особливості податкового навантаження на фізичних осібпідприємців в Україні та надати пропозиції щодо вдосконалення системи їх оподаткування з урахуванням податкової реформи, заходи якої передбачено Національною стратегією доходів України до 2030 р.

Результати. Проаналізовано динаміку кількості фізичних осіб-підприємців та особливості їх оподаткування за загальною та спрощеною системою оподаткування. Досліджено динаміку та структуру податкових надходжень до місцевих бюджетів України, а також динаміку сплати єдиного податку за видами платників у 2019–2024 рр. Охарактеризовано основні заходи Національної стратегії доходів України до 2030 р. в частині щодо реформування спрощеної системи оподаткування для фізичних осіб-підприємців. Досліджено зміну обсягу податкового навантаження на фізичних осіб-підприємців за умови об’єднання 2-ї та 3-ї груп платників. Проаналізовано зміну податкового індексу України за 2021–2024 рр. Виокремлено перспективні напрями оподаткування фізичних осіб-підприємців, які дають змогу підвищити ефективність податкової системи.

Висновки. Моделювання податкового навантаження на фізичних осіб-підприємців за умови реформування спрощеної системи показало значне зростання податків для 2-ї та 3-ї груп платників, що може призвести до ухвалення рішення платниками податків до закриття бізнесу. Запропоновано виокремити такі перспективи вдосконалення оподаткування фізичних осіб-підприємців: підвищення довіри між платниками податків та державою; оцінка доцільності податкових пільг та їх оптимізація; посилення податкового контролю; покращення прозорості діяльності бізнесу.

 

Introduction. For the effective functioning of the Ukrainian economy, the development of business entities is important, as their activities can reduce crisis phenomena and launch recovery processes, in particular by increasing budgets. A significant part of local budget tax revenues is formed from the payment of a single tax, which is deducted by individual entrepreneurs. Tax policy during the war should be balanced and exert moderate pressure on business entities. Therefore, it is necessary to study the tax burden on entrepreneurs and determine the prospects for its improvement.

The purpose of the article is to analyze the features of the tax burden on individual entrepreneurs in Ukraine and provide proposals for its improvement, taking into account the tax reform, the measures of which are provided for by the National Revenue Strategy of Ukraine until 2030.

Results. The dynamics of the number of individual entrepreneurs and the features of their taxation under the general and simplified taxation systems were analyzed. The dynamics and structure of tax revenues to local budgets of Ukraine, as well as the dynamics of payment of a single tax by types of payers in 2019–2024, are studied. The main measures of the National Revenue Strategy of Ukraine until 2030 are characterized in terms of reforming the simplified taxation system for individual entrepreneurs. The change in the volume of the tax burden on individual entrepreneurs is studied under the condition of combining the 2nd and 3rd groups of payers. The change in the tax index of Ukraine for 2021–2024 is analyzed. Promising areas of improvement for individual entrepreneurs are identified that will increase the efficiency of the tax system.

Conclusions. Modeling the tax burden on individual entrepreneurs under the condition of reforming the simplified system showed a significant increase in taxes for the 2nd and 3rd groups of payers, which may lead to taxpayers making a decision to close their business. It is proposed to highlight the following prospects for improving the taxation of individual entrepreneurs: increasing trust between taxpayers and the state; assessing the feasibility of tax benefits and their optimization; strengthening tax control; improving the transparency of business activities.

Author Biographies

  • Bohdana SHULIUK, West Ukrainian National University, Ternopil

    Dr. Sc. (Economics), Assoc. Prof.

  • Volodymyr NAKONECHNYI, West Ukrainian National University, Ternopil

    Postgraduate student

References

1. Natsionalna stratehiia dokhodiv do 2030 roku [National Revenue Strategy for 2030]. Avaliable at: https://mof.gov.ua/storage/files/National%20Revenue%20Strategy_2030_.pdf.

2. World Bank. Ukraine – Third Rapid Damage and Needs Assessment (RDNA3) : February 2022 – December 2023 (English). Washington, D.C. : World Bank Group. Avaliable at: https://documents.worldbank.org/en/publication/documents-reports/documentdetail/522641468766236215.

3. Dykan, V. V., Frolova, N. L. (2022). Napriamy ta instrumenty derzhavnoi pidtrymky rozvytku maloho ta serednoho biznesu v Ukraini u voiennyi chas [Directions and instruments of state support for the development of small and medium-sized businesses in Ukraine during wartime]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and Society, 38. Avaliable at: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-38-56.

4. Lysiak, L. V., Humeniuk, M. O., Filimonova, D. A. (2018). Udoskonalennia podatkovoi systemy Ukrainy z urakhuvanniam dosvidu zarubizhnykh krain [Improving the tax system of Ukraine taking into account the experience of foreign countries]. Naukovyi visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu. Ekonomika i menedzhment – Scientific Bulletin of the International Humanitarian University. Economics and Management, 31, 90–94 [in Ukrainian].

5. Ivanov, Yu. B., Maiburov, I. A. (Ed.). (2010). Podatkova polityka: teoriia, metodolohiia, instrumentarii [Tax policy: theory, methodology, tools]. Kharkiv: VD “INZHEK”[in Ukrainian].

6. Dobrunik, T. P. (2024). Sproshchena systema opodatkuvannia: fiskalna znachymist ta priorytety rozvytku [Simplified taxation system: fiscal significance and development priorities ]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and Society, 60, 1–11 [in Ukrainian].

7. Loboda, N. O., Chabaniuk, O. M., Mosolova, Yu. O. (2021). Sproshchena systema opodatkuvannia yak mikroekonomichnyi fiskalnyi rehuliator [Simplified taxation system as a microeconomic fiscal regulator]. Biznes Inform – Business Inform, 4, 228–234 [in Ukrainian].

8. Sokolovska, A. M., Rainova, L. B. (2023). Podatkovi instrumenty stymuliuvannia investytsii v Ukraini ta sviti [Tax instruments for stimulating investments in Ukraine and the world]. Finansy Ukrainy – Finances of Ukraine, 10, 24–50 [in Ukrainian].

9. Kilkist diiuchykh subiektiv hospodariuvannia za vydamy ekonomichnoi diialnosti [Number of operating business entities by type of economic activity]. Avaliable at: https://www.ukrstat.gov.ua/operativ/menu/menu_u/sze_20.htm.

10. U 2024 ukraintsi zakryly rekordnu za 5 rokiv kilkist FOPiv – maizhe 210 tysiach [In 2024, Ukrainians closed a record number of individual entrepreneurs in 5 years – almost 210 thousand]. Avaliable at: https://blog.youcontrol.market/u-2024-ukrayintsi-zakrili-riekordnu-za-5-rokiv-kilkist-fopiv-maizhie-210-tisiach/.

11. Podatkovyi kodeks Ukrainy vid 02.12.2010 r. N 2755-VI [Tax Code of Ukraine]. (2010, December, 2). Data onovlennia: 17.12.2024. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17#Text.

12. V Ukraini zbilshylas chyselnist FOPiv, ale zmenshylas kilkist platnykiv PDV [The number of individual entrepreneurs in Ukraine has increased, but the number of VAT payers has decreased]. Available at: https://biz.ligazakon.net/news/226745_v-ukran-zblshilas-chiselnst-fopv-alezmenshilas-klkst-platnikv-pdv.

13. Pro zbir ta oblik yedynoho vnesku na zahalnooboviazkove derzhavne sotsialne strakhuvannia : Zakon Ukrainy vid 8 lypnia 2010 roku № 2464-VI [On the collection and accounting of a single contribution for mandatory state social insurance. Law of Ukraine]. (2010, July, 8). Data onovlennia: 04.12.2024. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2464-17#Text.

14. Informatsiia pro vykonannia mistsevykh biudzhetiv Ukrainy za dokhodamy u 2019–2024 rr [Information on the implementation of local budgets of Ukraine by income in 2019–2024]. Available at: https://openbudget.gov.ua/national-budget/incomes.

15. Natsionalna stratehiia dokhodiv Ukrainy. Prezentatsiia [National Revenue Strategy of Ukraine. Presentation]. Available at: https://toolkit.in.ua/files/442/upload/Презентація%20Нац.стратегія%20доходів%20України.pdf

16. Dlia pilh viina skinchylasia. Derzhava povertaie biznesu myrni pravyla opodatkuvannia [The war is over for benefits. The state returns peaceful taxation rules to business]. Available at: https://epravda.com.ua/publications/2022/12/01/694463/.

17. Podatkovyi indeks 2024 [Tax Index 2024]. Available at: https://eba.com.ua/wp-content/uploads/2024/12/EBA_Tax_Index_2024-UKR.pdf.

Downloads

Published

18.04.2025

Issue

Section

ACCOUNTING AND TAXATION

How to Cite

“PROBLEMS ОF IMPROVING TAXATION OF INDIVIDUAL ENTREPRENEURS”. World of Finance, no. 1(82), Apr. 2025, pp. 08-20, https://doi.org/10.35774/sf2025.01.008.

Similar Articles

11-20 of 371

You may also start an advanced similarity search for this article.