FISCAL SUSTAINABILITY AND FINANCIAL POTENTIAL OF A TERRITORIAL COMMUNITY: ESSENCE AND INTERCONNECTION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35774/sf2025.01.057

Keywords:

financial potential, fiscal sustainability, financial resources, debt burden, tax revenues, budget deficit

Abstract

Вступ. У сучасних умовах глобальної нестабільності, наявності внутрішніх і зовнішніх загроз важливо досягти фінансової стабільності на рівні територіальних громад, адже вони забезпечують розвиток місцевого господарства та створюють умови для життєдіяльності населення кожної території. Для зміцнення економічної безпеки на місцевому рівні необхідне забезпечення фіскальної стійкості, яка досягається завдяки достатності фінансових ресурсів, що є основою фінансового потенціалу територіальної громади. Кризові явища та неможливість спрогнозувати динаміку розвитку економіки актуалізують необхідність перегляду наукових підходів до фіскальної стійкості та її впливу на фінансовий потенціал.

Мета – ґрунтуючись на наукових підходах до визначення сутності понять “фінансовий потенціал” і “фіскальна стійкість”, дослідити їх взаємозв’язок у контексті посилення фінансового потенціалу територіальної громади.

Результати. Досліджено основні підходи до визначення поняття “фінансовий потенціал територіальної громади”. Проаналізовано погляди вчених щодо впливу боргового навантаження на накопичення фінансових ресурсів громади. Здійснено порівняння фінансово-економічної сутності фіскальної стійкості та фінансової стабільності. Акцентовано на різнопланових підходах щодо наслідків зростання боргового навантаження для фіскальної стійкості бюджету. Обґрунтовано взаємозв’язок між фіскальною стійкістю та фінансовим потенціалом територіальної громади та сформульовано вектори впливу фіскальної стійкості на зміцнення фінансового потенціалу територіальної громади.

Висновки. Узагальнення наукових підходів дало змогу з’ясувати, що основою фінансового потенціалу територіальної громади є фінансові ресурси. Виявлено, що сутність поняття фінансової стабільності є ширшим, ніж фіскальної стійкості, водночас спроможність забезпечувати достатній фінансовий ресурс для виконання обов’язків місцевою владою на довгостроковий період характеризує саме поняття фіскальної стійкості. Визначено вектори впливу фіскальної стійкості на фінансовий потенціал громади, а саме: фіскальна стійкість сприяє підтриманню фінансової стабільності і диверсифікації джерел доходів, підвищенню здатності залучати зовнішні ресурси, посиленню довіри жителів громади, мінімізації ризиків кризових ситуацій, розширенню можливостей для інвестицій.

 

Introduction. In the current conditions of financial instability, internal and external threats, the financial condition of territorial communities is important, which provide support for the population of each territory and economic development. To strengthen economic security at the local level, it is necessary to ensure fiscal sustainability, which is achieved through the sufficiency of financial resources, which is the basis of the financial potential of the territorial community. Crisis phenomena and the inability to predict the dynamics of economic development actualize the need to revise scientific approaches to fiscal sustainability and its impact on financial potential.

The purpose of the article is to explore their relationship in the context of strengthening the financial potential of the territorial community based on scientific approaches to defining the essence of the concepts of "financial potential" and "fiscal sustainability of the territorial community" based on scientific approaches to defining the essence of the concepts of "financial potential" and "fiscal sustainability of the territorial community".

Results. The main approaches to defining the concept of “financial potential of a territorial community” are studied. The opinion of scientists on the influence of the debt burden on the accumulation of financial resources of a community is analyzed. The financial and economic essence of the concepts of “fiscal sustainability” and “financial stability” is compared. The versatility of approaches to the consequences of increasing the debt burden for the fiscal sustainability of the community budget is considered. The relationship between fiscal sustainability and the financial potential of a territorial community is substantiated and aspects of the influence of fiscal sustainability on strengthening the financial potential of a community are formulated.

Conclusions. The generalization of scientific approaches allowed us to emphasize that the main component of the financial potential of a territorial community is financial resources. It was found that the essence of the concept of "financial stability" is broader in contrast to the term "fiscal sustainability", while the ability to provide sufficient financial resources to fulfill the duties of local authorities for a long period characterizes the concept of "fiscal sustainability". Aspects of the impact of fiscal sustainability on the financial potential of a community were identified, namely: fiscal sustainability contributes to maintaining financial stability; diversifying sources of income; increasing the ability to attract external resources; strengthening the trust of community residents; minimizing the risks of crisis situations; expanding investment opportunities.

Author Biographies

  • Olga KYRYLENKO, West Ukrainian National University, Ternopil

    Dr. Sc. (Economics), Prof., Emeritus of Science and Technology of Ukraine

  • Serhii ONYSHCHUK, West Ukrainian National University, Ternopil

    Postgraduate student

References

1. Buriachenko, A. (2016). Ekonomichna pryroda finansovoho potentsialu rehionu [Economic growth of the region’s financial potential]. Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu “Ostrozka akademiia”. Ekonomika – Scientific Notes of the National University of Ostroh Academy. Economics Series, 3, 96–102 [in Ukrainian].

2. Demianchuk, O. I. (2019). Formuvannia ta realizatsiia finansovoho potentsialu zbalansovanoho rozvytku administratyvnoterytorialnykh odynyts Ukrainy [Formation and implementation of the financial potential of balanced development of administrative and territorial units of Ukraine]. Ostroh [in Ukrainian].

3. Shchur, R. (2018). Finansovyi potentsial terytorialnykh hromad: teoretychnyi analiz [Financial potential of territorial communities: theoretical analysis]. Ekonomika ta derzhava – Economy and State, 5, 60–64 [in Ukrainian].

4. Tulai, O. I. (2016). Derzhavni finansy u zabezpechenni staloho liudskoho rozvytku [Public finances for sustainable human development]. (Thesis: 08.00.08). Ternopil: TNEU [in Ukrainian].

5. Bulavynets, V., Karpyshyn, N. (2019). Finansovyi potentsial terytorialnykh hromad: suchasnyi stan i perspektyvy [Financial potential of territorial communities: current state and prospects]. Svit finansiv – World of Finance, 4, 96–110 [in Ukrainian].

6. Lunina, I. O. (Ed.), Kyrylenko, O. P., Luchka, A. V. (2010). Dyversyfikatsiia dokhodiv mistsevykh biudzhetiv [Diversification of local budget revenues]. NAS of Ukraine, Inst. of Economics and Forecasting. Kyiv [in Ukrainian].

7. Krysovatyiy, A. I. (2008). Paradyhma podatkovykh ta pozykovykh finansiv [Paradigm of tax and loan finance]. Visnyk ekonomichnoi nauky Ukrainy – Bulletin of Economic Science of Ukraine, 1, 132–140 [in Ukrainian].

8. Bohdan, T. (2023). Biudzhetni defitsyty i derzhavnyi borh Ukrainy pid vplyvom shokiv pandemii ta povnomasshtabnoi ahresii [Budget deficits and public debt of Ukraine under the influence of pandemic shocks and full-scale aggression]. Finansy Ukrainy – Finance of Ukraine, 5, 7–29 [in Ukrainian].

9. Sims, C. A. (1980). Macroeconomics and reality. Econometrica, 48, 1–48.

10. Blanchard, O. (2019). Public debt and low interest rates. American Economic Review, 109, 1197–1229.

11. Barro, R. J. (1979). On the determination of the public debt. Journal of Political Economy, University of Chicago Press, 87, 940–971.

12. Bohn, H. (1998). The behavior of U. S. public debt and deficits. The Quarterly Journal of Economics, President and Fellows of Harvard College, 113, 949–963.

13. Cerniglia, F., Dia, E., Hallett, A. H. (2018). Fiscal sustainability vs. fiscal stability: tax and debt under entitlement spending. CRANEC – Working Papers del Centro di Ricerche in Analisi economica e sviluppo economico internazionale, 01/18. Avaliable at: https://ideas.repec.org/p/crn/wpaper/crn1801.html.

14. Brown-Collier, E. K., Collier, B. E. (1995). What Keynes really said about deficit spending. Journal of Post Keynesian Economics, 17(3), 341–355.

15. Krugman. P. (1999). The return of depression economics. Council on Foreign Relations, 78(1), 56–74.

16. Tymoshenko, M. V. (2023). Fiskalna stiikist yak element natsionalnoi ekonomichnoi bezpeky v umovakh heopolitychnykh ryzykiv [Fiscal stability as an element of national economic security in the context of geopolitical risks]. Intelekt XXI – Intellect XXI, 4, 44–48 [in Ukrainian].

17. Kyrylenko, O. P. (Ed.). (2014). Mistsevi finansy [Local finance]. 2nd ed., supplemented and revised. Ternopil : Ekonomichna dumka TNEU [in Ukrainian].

18. Crockett, A. (1997). The theory and practice of financial stability. Essays in International Finance. Princeton University. Princeton, New Jersey, 203, 60.

19. Schinasi, G. J. (2004). Defining financial stability. IMF Working Paper. International Monetary Fund, 187, 17–23.

20. Padoa-Schioppa, Т. (2002). Central banks and financial stability: exploring a land in between:рaper presented at the Second ECB Central Banking Conference “The transformation of European financial system”. Frankfurt-am-Main.

21. Belinska, Ya. V., Bykhovchenko, V. P. (2012). Mekhanizm zabezpechennia finansovoi stabilnosti: struktura, instrumenty, napriamy rozvytku [Mechanism for ensuring financial stability: structure, instruments, directions of development]. Stratehichni priorytety – Strategic Priorities, 1, 72–84 [in Ukrainian].

22. Dovhan, Zh. M. (2016). Ekonomichna sutnist finansovoi stabilnosti bankivskoi systemy [The economic essence of the financial stability of the banking system]. Nauka moloda : zb. nauk. prats molodykh vchenykh TNEU – Young Science: collection of scientific works of young scientists of TNEU, 25, 26–39 [in Ukrainian].

23. Stratehiia makroprudentsiinoi polityky Natsionalnoho banku Ukrainy vid 24.12.2024 [Strategy of macroprudential policy of the National Bank of Ukraine]. (2024, December, 24). Avaliable at: https://bank.gov.ua/admin_uploads/article/Strategy_MaP.pdf?v=11.

24. Yefymenko, T. I., Hasanov, S. S., Bartosh, S. V. (2020). Fiskalna bezpeka i detsentralizatsiia v umovakh hlobalnykh vyklykiv i zahroz [Fiscal security and decentralization in the face of global challenges and threats]. Finansy Ukrainy – Finance of Ukraine, 9, 29–48 [in Ukrainian].

25. Komárková, Z., Dingová, V., Komárek, L. (2013). Fiscal sustainability and financial stability. Czech National Bank / Financial Stability Report 2012/2013. 103–112.

26. Kudriashov, V. P. (2023). Upravlinnia finansuvanniam derzhavnoho biudzhetu v aspekti spivpratsi Ukrainy z MVF [Management of state budget financing in the aspect of Ukraine’s cooperation with the IMF]. Finansy Ukrainy – Finance of Ukraine, 6, 75–95 [in Ukrainian].

27. Natsionalna stratehiia dokhodiv do 2030 roku [National Revenue Strategy for 2030]. Avaliable at: https://mof.gov.ua/storage/files/National%20Revenue%20Strategy_2030_.pdf.

Downloads

Published

21.04.2025

How to Cite

“FISCAL SUSTAINABILITY AND FINANCIAL POTENTIAL OF A TERRITORIAL COMMUNITY: ESSENCE AND INTERCONNECTION”. World of Finance, no. 1(82), Apr. 2025, pp. 57-68, https://doi.org/10.35774/sf2025.01.057.

Similar Articles

1-10 of 392

You may also start an advanced similarity search for this article.