IMPROVEMENT OF RISKS MONITORING IN THE REGISTRATION OF TAX BILLING VOUCHERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35774/sf2025.03.071

Keywords:

national revenue strategy, tax risk, tax invoice, automated monitoring, risk criteria, budget revenues, assessment of document registration suspension.

Abstract

Вступ. Податкові надходження є основним джерелом формування доходів для бюджетів на усіх рівнях. В умовах воєнного стану та спаду економічного зростання важливим є забезпечення регулярності та повноти надходження податків і зборів до бюджетів. Проте серед негативних факторів, які впливають на повноту та своєчасність надходжень, а також збільшують податкових борг, є податкові ризики, які виникають через недотримання платниками податкового законодавства. Для підвищення ефективності управління податковими ризиками ключову роль відіграє моніторинг, який має враховувати виклики воєнного часу, з якими стикаються платники податків, та бути спрямованим на мінімізацію випадків не сплати податків.

Мета – проаналізувати особливості здійснення автоматизованого моніторингу ризиків, що виникають під час реєстрації податкових накладних, та обґрунтувати шляхи його удосконалення.

Результати. Проаналізовано динаміку податкового боргу в Україні за 2021–2024 рр. і січень – травень 2025 р.; виявлено тенденцію до його зростання. Зазначено, що податок на додану вартість у структурі внутрішніх податків на товари та послуги становить 75%, наголошено на важливості моніторингу податкових ризиків під час його сплати. Оцінено результати проведення автоматизованого моніторингу відповідності розрахунків коригування до податкових накладних критеріям оцінки ступеня ризиків та виявлено зменшення кількості заблокованих документів на 35% за період з 01.02.2023 р. по 01.05.2025 р. Наголошено на значній кількості судових справ за позовами платників податків проти органів Державної податкової служби України щодо неправомірного ухвалення ними податкових рішень.

Висновки. Визначено, що основними недоліками системи моніторингу критеріїв оцінки ризиків є: автоматичне блокування податкових накладних без попереднього аналізу ситуації; нечітке окреслення критеріїв ризиковості та ігнорування індивідуальних особливостей платника; технічні збої в роботі системи; ускладнення оскаржень неправомірних дій податкових органів і низький рівень комунікації з платниками податків. Запропоновано шляхи удосконалення моніторингу податкових ризиків, а саме: спрощення перевірки податкових накладних платників, які не є ризиковими, та автоматична реєстрація документів платників з позитивною податковою історією; посилення відповідальності працівників органів ДПС та покращення їхньої співпраці з платниками податків. Це сприятиме підвищенню ефективності моніторингу податкових ризиків та зменшенню податкового боргу.

 

Introduction. Tax revenues are the main source of income for budgets at all levels. In conditions of martial law and a decline in economic growth, it is important to ensure the regularity and completeness of taxes and fees to the budgets. However, among the negative factors that affect the completeness and timeliness of revenues, as well as increase tax debt, there are tax risks that arise due to non-compliance with tax legislation by taxpayers. To increase the effectiveness of tax risk management, monitoring plays a key role, which should take into account the challenges of wartime that taxpayers face and be aimed at minimizing cases of non-payment of taxes.

The purpose of the article is to analyze the features of automated monitoring of risks that arise during the registration of tax invoices and develop proposals for ways to improve it.

Results. The dynamics of Ukraine's tax debt for 2021–2024 and January–May 2025 were analyzed and a trend towards its growth was identified. It was emphasized that VAT in the structure of internal taxes on goods and services is 75% and the importance of monitoring tax risks when paying VAT was emphasized. The results of automated monitoring of compliance of PN/RK with the criteria for assessing the degree of risks were assessed and a decrease in the number of blocked documents by 35% was identified for the period from 01.02.2023 to 01.05.2025. However, it was emphasized that there is a significant number of court cases on claims by taxpayers against the State Tax Service authorities regarding their unlawful adoption of tax decisions.

Conclusions. The main shortcomings of the SMCOR were identified, which include: automatic blocking of tax invoices without prior analysis of the situation; unclear delineation of risk criteria and ignoring the individual characteristics of the payer; technical failures in the system; complications in appealing against illegal actions of tax authorities and a low level of communication with taxpayers. Ways to improve tax risk monitoring are proposed, namely: simplifying the verification of tax invoices of non-risk payers and automatic registration of documents of payers with a positive tax history; increasing the responsibility of employees of the State Tax Service and improving their cooperation with taxpayers. This will contribute to improving the monitoring of tax risks and reducing tax debt.

Author Biographies

  • Oksana DESYATNYUK, West Ukrainian National University, Ternopil

    Dr. Sc. (Economics), Prof.

  • Vitalii CHORNOUS, West Ukrainian National University, Ternopil

    Postgraduate student

References

1. Natsionalna stratehiia dokhodiv do 2030 roku : rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 27 hrudnia 2023 roku № 1218-r. [National Revenue Strategy until 2030. Approved by the Cabinet of Ministers of Ukraine]. (2023, December, 27). Avaliable at: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-skhvalennia-natsionalnoi-stratehii-dokhodivdo-2030-s1218-271223.

2. Rezultaty diialnosti orhaniv DPS ta dynamika podatkovoho borhu [Results of the activities of the State Tax Service and the dynamics of tax debt]. Avaliable at: https://tax.gov.ua/.

3. Desyatnyuk, O. M. (2003). Monitorynh podatkovykh [Monitoring tax risks]. Ternopil: Volya [in Ukrainian].

4. Desyatnyuk, O., Kanyuk, V. (2014). Sutnisno-teoretychni osnovy podatkovykh ryzykiv subiektiv pidpryiemnytskoi diialnosti [Essential theoretical foundations of tax risks of business entities]. Svit finansiv – World of Finance, 3, 99–109 [in Ukrainian].

5. Yevtushenko, N. O. (2016). Podatkovi ryzyky ta systema keruvannia nymy [Tax risks and their management system]. Visnyk Dnipropetrovskoho universytetu. Menedzhment innovatsii – Bulletin of Dnipropetrovsk University. Innovation Management, 6, 68–77 [in Ukrainian].

6. Horyn, V. P., Demianyshyn, V. H., Kyrylenko, O. P. (2024). Finansy [Finance]. (Ed. A. I. Krysovatyy). Ternopil: ZUNU [in Ukrainian].

7. Pukhalskyy, V. (2023). Podatkovyi monitorynh kontrolovanykh operatsii: sut, informatsiine zabezpechennia ta etapy provedennia [Tax monitoring of controlled operations: essence, information support and stages of implementation]. Molodyi vchenyi – Young Scientist, 9, 31–35 [in Ukrainian].

8. Kvasovskyy, O., Stetsko, M., Nipialidi, O. (2024). Podatkovi ryzyky subiektiv hospodariuvannia u sferi transfertnoho tsinoutvorennia ta napriamy yikhnoi preventsii i minimizatsii [Tax risks of business entities in the sphere of transfer pricing and directions of their prevention and minimization]. Visnyk ekonomiky – Bulletin of Economy, 1, 47–66 [in Ukrainian].

9. Vysotska, I., Rodchenko, S., Leliuk, N. (2023). Protydiia ukhylenniu vid splaty podatkiv v umovakh voiennoho stanu [Counteracting tax evasion under martial law]. Akademichni vizii – Academic Visions, 19. Avaliable at: http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.7966623.

10. Podatkovyi kodeks Ukrainy. Zakon Ukrainy vid 02.12.2010 r. N 2755-VI [Tax Code of Ukraine. Law of Ukraine]. (2010, December, 2). Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17#Text.

11. Poriadok zupynennia reiestratsii podatkovoi nakladnoi/rozrakhunku koryhuvannia v Yedynomu reiestri podatkovykh nakladnykh : postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 11 hrudnia 2019 r. № 1165 [Procedure for suspending registration of a tax invoice/calculation of adjustment in the Unified Register of Tax Invoices. Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine]. (2019, December, 11). Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1165-2019-%D0%BF#Text.

12. Poriadok zdiisnennia analizu ta otsinky ryzykiv, rozroblennia i realizatsii zakhodiv z upravlinnia ryzykamy dlia vyznachennia form ta obsiahiv mytnoho kontroliu : nakaz Ministerstva finansiv Ukrainy vid 31.07.2015 № 684 [Procedure for conducting risk analysis and assessment, developing and implementing risk management measures to determine the forms and scope of customs control: Order of the Ministry of Finance of Ukraine]. (2015, Jule, 31). Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1021-15#n19.

13. Elektronni servisy, rozmishcheni na ofitsiinomu vebportali DPS [Electronic services posted on the official web portal of the State Tax Service]. Available at: https://tax.gov.ua/diyalnist-/elektronnyi-servisi/elektronni-servisi-/.

14. Pokaznyky pro vykonannia derzhavnoho ta mistsevykh biudzhetiv za 2019–2023 roky [Indicators on the implementation of state and local budgets for 2019–2023]. Available at: https://openbudget.gov.ua/.

Downloads

Published

20.10.2025

Issue

Section

ACCOUNTING AND TAXATION

How to Cite

“IMPROVEMENT OF RISKS MONITORING IN THE REGISTRATION OF TAX BILLING VOUCHERS”. World of Finance, no. 3(84), Oct. 2025, pp. 71-82, https://doi.org/10.35774/sf2025.03.071.

Similar Articles

1-10 of 408

You may also start an advanced similarity search for this article.