THE IMPACT OF AUTOMOTIVE MARKET TRANSFORMATION ON THE MACROECONOMIC STABILITY OF NATIONAL ECONOMIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35774/sf2025.03.163

Keywords:

automotive market, macroeconomic stability, structural transformation, electromobility, state regulation.

Abstract

Вступ. У сучасних умовах автомобільний ринок зазнає системної трансформації під впливом електрифікації транспорту, цифровізації виробництва, посилення екологічних вимог та змін у споживчих моделях. Ці процеси мають вплив не тільки на автомобільну галузь, а й на макроекономічну стабільність національних економік окремих країн. Наслідками такої трансформації є перерозподіл інвестицій, структурні зміни на ринку праці, реформування податкової системи та зміна зовнішньоекономічних орієнтирів.

Мета – обґрунтувати вплив трансформації автомобільного ринку на параметри макроекономічної стабільності національних економік, визначити основні виклики і ризики, що пов’язані зі зміною технологічної, фіскальної та виробничої структури галузі, а також узагальнити міжнародний досвід для визначення основних векторів державної політики, спрямованої на забезпечення макроекономічної стабільності в умовах структурної перебудови транспортного сектору.

Результати. Розкрито вплив структурної трансформації автомобільного ринку на ключові макроекономічні параметри: інфляцію, зайнятість, державні фінанси, зовнішньоекономічну рівновагу, валютну стабільність, інвестиційну активність, а також соціальну й екологічну безпеку. Проаналізовано коротко- та довгострокові ефекти трансформації. Розглянуто досвід Норвегії, Німеччини, Китаю, США, Великої Британії, які демонструють різні підходи до фіскального стимулювання та регуляторної адаптації автомобільної промисловості в умовах трансформації. Встановлено, що найуспішніші моделі передбачають поєднання короткострокових стимулів для споживачів та виробників із довгостроковими структурними реформами у сфері оподаткування, підтримки зайнятості, розвитку внутрішнього виробництва та інфраструктури.

Висновки. Узагальнюючи результати дослідження, сформульовано комплекс рекомендацій щодо державної політики, спрямованої на забезпечення макроекономічної стабільності в умовах трансформації автомобільного ринку. До ключових напрямів такої політики віднесено: модернізацію фіскальної системи; стимулювання перекваліфікації працівників; локалізацію виробництва електротранспорту та його компонентів; створення сприятливих умов для довгострокових інвестицій; підтримку валютної та зовнішньоекономічної рівноваги; забезпечення справедливого доступу до нових транспортних технологій.

 

Introduction. The automotive industry is undergoing a transformation driven by technological progress, environmental demands, and shifting economic conditions. These changes have significant macroeconomic implications, affecting employment, inflation, fiscal systems, trade balance, and investment.

The purpose of the article is to analyze the influence of automotive market transformation on parameters of macroeconomic stability of national economies, to identify the main challenges and risks associated with changing the technological, fiscal and production structure of the industry, and to summarize the international experience to develop directions of public policy aimed at ensuring macroeconomic stability in the context of structural restructuring of the transport sector.

Results. The research shows that the structural shift in the automotive sector requires a rethinking of fiscal, monetary, investment, and social policies. It identifies short-term risks such as inflationary pressure, unemployment, and fiscal losses, alongside long-term opportunities including innovation-driven growth, energy security, and improved environmental outcomes. The experience of leading foreign automotive market leaders illustrates diverse but effective combinations of consumer incentives and long-term reforms.

Conclusions. The study concludes that macroeconomic stability amid automotive transformation depends on a balanced short-term of policy responses and long-term development strategies, supported by proactive and adaptive state governance.

Author Biographies

  • Roman ZVARYCH, West Ukrainian National University, Ternopil

    Dr. Sc. (Economic), Prof.

  • Demian FARION, West Ukrainian National University, Ternopil

    Postgraduate student

References

1. Honcharov, O. (2025). Transformatsiia svitovoho avtomobilnoho rynku v konteksti tekhnolohichnykh zmin: fokus na elektromobilnist [Transformation of the global automotive market in the context of technological change: focus on electromobility]. Ekonomichnyi prostir – Economic Scope, 200, 266–276. https://doi.org/10.30838/EP.200.266-276.

2. Myroshnychenko, G., Maryna, A., Chernyshov, O. (2024). Tendentsii rozvytku hlobalnoho avtomobilnoho rynku [Development trends of the global car market]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and Society, 59. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-59-149.

3. Shuba, M., Shuba, O. (2023). Svitovyi rynok lehkovykh avtomobiliv: osoblyvosti ta tendentsii rozvytku [The global market of passenger cars: features and development trends]. Acta Academiae Beregsasiensis. Economics, 4. https://doi.org/10.58423/2786-6742/2023-4-178-187.

4. Maluta, I., Nebaba, N. and Kolisnyk, A. (2020). Svitovyi avtomobilnyi rynok: suchasnyi stan i tendentsii rozvytku [World automobile market: current state and development trends]. Ahrosvit – Agrosvit, 7, 111–116. Available at: http://www.agrosvit.info/index.php?op=1&z=3151&i=15.

5. Zhao, X., Li, X. (2024). Policy incentives and electric vehicle adoption in China: From a perspective of policy mixes. Transportation Research, 190. https://doi.org/10.1016/j.tra.2024.104235.

6. Förderung fürs E-Auto: Das ist der aktuelle Stand. (2025). ADAC. Available at: https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/elektromobilitaet/elektroauto/foerderung-elektroautos/?utm_source=-chatgpt.com.

7. Norwegian EV policy. Norsk elbilforening. Available at: https://elbil.no/english/norwegian-ev-policy/?utm_source=chatgpt.com.

8. Parikh, S. (2024). Beijing increases NEV quota for the province. Electrive. Available at: https://www.electrive.com/2024/07/25/beijing-increases-nev-quota-for-the-province/?utm_source=chatgpt.com.

9. Pathway for zero emission vehicle transition by 2035 becomes law. (2024). Available at: https://www.gov.uk/government/news/pathway-for-zero-emission-vehicle-transition-by-2035-becomeslaw?utm_source=chatgpt.com

10. Baldwin, S. (2022). Inflation reduction act benefits: electric vehicle tax incentives for consumers and U.S. Automakers. Forbes. Available at: https://www.forbes.com/sites/energyinnovation/2022/09/07/inflation-reduction-act-benefits-electric-vehicle-tax-incentives-for-consumers-and-us-automakers/?utm_source=chatgpt.com.

11. U.S. Department of the treasury announces more than $1 billion in upfront savings for consumers on electric vehicle sales. (2024). U.S. Department of the Treasury. Available at: https://home.treasury.gov/news/press-releases/jy2403?utm_source=chatgpt.com.

Downloads

Published

02.11.2025

Issue

Section

ECONOMICS AND INTERNATIONAL ECONOMIC RELATIONS

How to Cite

“THE IMPACT OF AUTOMOTIVE MARKET TRANSFORMATION ON THE MACROECONOMIC STABILITY OF NATIONAL ECONOMIES”. World of Finance, no. 3(84), Nov. 2025, pp. 163-71, https://doi.org/10.35774/sf2025.03.163.

Similar Articles

1-10 of 361

You may also start an advanced similarity search for this article.