ФІНАНСОВА ГРАМОТНІСТЬ ДОМОГОСПОДАРСТВ УКРАЇНИ: СУЧАСНИЙ СТАН ТА ПЕРСПЕКТИВИ ПІДВИЩЕННЯ
Ключові слова:
фінансова грамотність, стратегія розвитку фінансової грамотності, цифрова фінансова грамотність, діджиталізація, фінансове шахрайство, фінансові рішення домогосподарств, управління особистими фінансамиАнотація
Вступ. Рівень фінансової грамотності громадян впливає на можливості оптимально витрачати кошти в межах наявних доходів та заощаджувати, виправдано залучати позикові кошти, уникати фінансового шахрайства, зберігати фінансову стабільність та підвищувати добробут.
Мета – узагальнити принципи та цілі Національної стратегії розвитку фінансової грамотності до 2030 року, проаналізувати існуючі програми та заходи у сфері підвищення рівня фінансової грамотності домогосподарств України, окреслити перспективи подальшої діяльності у цій сфері.
Результати. Узагальнено принципи та цілі Національної стратегії розвитку фінансової грамотності до 2030 року. З’ясовано, що в Україні є позитивні зрушення та значні здобутки у сфері підвищення фінансової грамотності громадян, зокрема: ухвалено рішення про введення у навчальну програму учнів 8–9 класів обов’язкової дисципліни “Підприємництво і фінансова грамотність”; організовано проведення Центром фінансових знань НБУ “Талан” безкоштовних курсів підвищення кваліфікації для педагогів “Фінансова грамотність для освітян”; здійснюється підтримка та консультування громадськими організаціями молоді та підприємців про фінансові рішення для розвитку бізнесу; НБУ проводить інформаційні кампанії протидії фінансовому шахрайству.
Висновки. За результатами дослідження зроблено висновок, що в умовах економічної нестабільності, цифровізації фінансових інструментів та необхідності протистояти фінансовим ризикам підвищення фінансової грамотності громадян стає важливим не лише для домогосподарств, а й для фінансових посередників та держави і потребує подальшого розроблення та реалізації заходів щодо: створення умов для педагогів з підвищення професійних навичок; мотивації дорослих громадян підвищувати рівень фінансової грамотності упродовж усього життя; забезпечення вільного доступу до безкоштовних навчальних та інформаційних матеріалів; проведення тренінгів та інших заходів, спрямованих на підвищення рівня фінансової грамотності підприємців.
Посилання
Геєнко М., Рибіна Л., Гузенко Т. Фінансова грамотність та професійний розвиток: ключові компоненти стратегії розвитку кадрового та інтелектуального потенціалу закладами вищої освіти. Економіка та суспільство. 2023. № 47. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-47-96.
Тимків А. О., Сидор Г. В. Фінансова інклюзія як складова відновлення економіки України. Інклюзія і суспільство. 2022. Вип. 1. С. 5–14. URL : https://journals.kpdi.in.ua/index.php/inclusion-society/article/view/2/1.
Домбровська С. О. Сучасні методи формування фінансової грамотності населення України. Освітня аналітика України. 2022. № 3. С. 5–14.
Дорошенко Н. О., Романів В. В. Фінансова грамотність населення України. Ефективна економіка. 2018. № 11. URL : http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6682.DOI: 10.32702/2307-2105-2018.11.79.
Латковська Т. А. Підвищення рівня фінансової грамотності та фінансової освіти – виклик сучасності. Наукові праці Національного університету “Одеська юридична академія”. 2013. Т. 13. С. 429–438. URL : http://www.naukovipraci.nuoua.od.ua/arhiv/tom13/45.pdf.
Приказюк Н., Ходаківська Ю. Цифрова фінансова грамотність: компоненти та методи підвищення. Innovation and Sustainability. 2023. № 2. С. 31–37. https://doi.org/10.31649/ins.2023.2.31.37.
Лавренюк В. В., Лавренюк А. В. Підвищення фінансової грамотності населення: зарубіжний досвід. БІЗНЕС ІНФОРМ. 2022. № 1. С. 59–67. https://doi.org/10.32983/2222-4459-2022-1-59-67.
Кізима Т., Шаманська О. Фінансова грамотність населення і фінансова поведінка домогосподарств: аспекти взаємовпливу. Світ фінансів. 2014. Вип. 1. С. 16–26.
Птащенко Л. О., Колінчук Д. В. Актуалітети підвищення рівня фінансової грамотності українців у період розвитку фінтеху. Економіка і регіон. 2021. № 4. С. 92–99. URL : https://reposit.nupp.edu.ua/bitstream/PoltNTU/11216/1/%D0%95%D1%96%D0%A0%204_83_2021-92-99.pdf.
Дубина М., Тарасенко А., Тарасенко О. Напрямки підвищення рівня фінансової грамотності домогосподарств в умовах диджиталізації сфери фінансових послуг. Економіка та суспільство. 2023. № 56. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-56-17.
Національна стратегія розвитку фінансової грамотності до 2030 року затв. рішенням Правління Національного банку України від 12 квітня 2024 року № 119-рш. URL : https://bank.gov.ua/admin_uploads/article/NBU_Strategy-Financial-Literacy.pdf?v=7.
Двадцять четверте загальнонаціональне опитування “Україна в умовах війни”. Настрої та економічне становище населення (5–7 вересня 2023): Соціологічна група “РЕЙТИНГ”. URL : https://ratinggroup.ua/research/ukraine/dvadcyat_chetverte_zagalnonac_onalne_opituvanny_ukra_na_v_umovah_v_yni_nastro_ta_ekonom_chne_stanovi.html.
Кожен дев'ятий опитаний українець ставав жертвою шахраїв від початку повномасштабного вторгнення: результати опитування НБУ. URL : https://opendatabot.ua/analytics/stopfraud-nbu.
OECD Council Recommendation on Financial Literacy. 2020. URL : https://legalinstruments.oecd.org/en/instruments/OECDLEGAL-0461.
Фінансова грамотність, фінансова інклюзія та фінансовий добробут в Україні. Проект USAID “Трансформація фінансового сектору”. 2021. URL : https://bank.gov.ua/admin_uploads/article/Research_Financial_Literacy_Inclusion_Welfare_2021.pdf?v=4.
Фінансова грамотність і підприємництво: якою буде нова дисципліна для 8–9 класів “НУШ”. 20.03.2024 р. URL : https://nus.org.ua/news/finansova-gramotnist-i-pidpryyemnytstvo-yakoyubude-nova-dystsyplina-dlya-8-9-klasiv-nush/.
Освітні кампанії. Центр фінансових знань НБУ “Талан”. URL : https://talan.bank.gov.ua/zahody#useful-resources.
Курс з підготовки вчителів пілотних шкіл НУШ для викладання предмета “Підприємництво і фінансова грамотність” від Національного банку України. URL : https://talan.bank.gov.ua/zahody#pidvyshchennia-kvalifikatsii.
Освітньо-професійна програма “Фінансова грамотність”. URL : https://www.wunu.edu.ua/opp/2024_OPP/magister/ffo/015.39_%20Fin_hramotnist_mah_2024.pdf.
Global Money Week 2024: результати проведення в Україні. URL : https://events.bank.gov.ua/gmw2024/.
Офіс, де створюють проєкти, що випереджають час! West Ukraine Dіgital. URL : https://westdigital.org.ua.
Програма “Фінансист” – нові можливості для українського бізнесу завдяки партнерству центрів Дія.Бізнес з UKRSIBBANK та Mastercard. URL : https://westdigital.org.ua/finansist.
Реалізація підтримки у розбудові інклюзивної бізнес-спільноти в Тернопільській та Закарпатській областях. URL : https://diiabusiness-ternopil.com/.
Фінансова грамотність для підприємців: Дія. Освіта. URL : https://osvita.diia.gov.ua/courses/finansova-gramotnist-dla-pidpriemciv.
Розвивай та практикуй свої підприємницькі навички. Junior Achievement Україна. URL : https://ja-ukraine.org/.
Програма “Фінансова грамотність”. Junior Achievement Україна. URL : https://ja-ukraine.org/programs/prohrama-finansova-hramotnist/.
Інформаційна кампанія #ШахрайГудбай. Національний банк України. URL : https://promo.bank.gov.ua/stopfraud/.
Завантаження
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які подають матеріали до наукового журналу Світ фінансів, погоджуються з наступними положеннями:
- Автори зберігають за собою всі авторські права й одночасно надають журналу право першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та первинної публікації в даному журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження наукової статі у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати наукову статтю в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).