ДИСБАЛАНСИ І СТІЙКІСТЬ ПУБЛІЧНИХ ФІНАНСІВ В УМОВАХ ВІЙНИ

Автор(и)

Ключові слова:

фінансові дисбаланси, публічні фінанси, фіскальний простір, державні запозичення, фінансова стійкість, державний борг, податки, публічні видатки

Анотація

Вступ. Фінансова стійкість держави є ключовим фактором забезпечення макроекономічної стабільності та довгострокового розвитку. В умовах воєнного стану економічні виклики, як і необхідність пошуку ресурсів для військового опору агресії, набули безпрецедентного масштабу, що зумовлює необхідність адаптації фінансових підсистем публічних інститутів до нових умов. Структурні трансформації публічних фінансів стають критичним елементом як для ефективного управління воєнною економікою, так і для закладення фундаменту стійкого економічного зростання у повоєнний період.

Збільшення видатків на оборону, фінансування безпекового сектору, зростання соціальних трансфертів та відновлення зруйнованої інфраструктури формують нові виклики для публічних фінансів. Одночасне скорочення економічної активності, зниження рівня заощаджень бізнесових структур і домогосподарств, а також необхідність залучення значних зовнішніх і внутрішніх запозичень створюють ризики боргової нестійкості та загрози дефолту. У такій ситуації традиційні інструменти макроекономічного регулювання втрачають ефективність, а цифровізація управління публічними фінансами набуває стратегічного значення.

Мета – дослідити моделі інституційних змін задля забезпечення стійкості публічних фінансів України, що були спричинені повномасштабною війною росії проти нашої країни та глобальними політичними турбулентностями, з’ясувати ключові цифрові трансформації у фіскальній політиці, бюджетному процесі, динаміці державних запозичень.

Результати. Визначено ключові цифрові трансформації у фіскальній політиці, бюджетному процесі, динаміці державних запозичень. Запропоновано цифрові моделі злагоджених публічних інститутів фіскального простору й оцінювання стійкості публічних фінансів в умовах дисбалансів та макроекономічної нестабільності. Окреслено основні виклики для майбутнього у сфері публічних фінансів та з’ясовано можливі шляхи їх подолання.

 

Introduction. The financial stability of the state is a key factor in ensuring macroeconomic stability and long-term development. Under martial law, the economic challenges, along with the need to mobilize resources for military resistance to aggression, have reached unprecedented proportions, necessitating the adaptation of financial subsystems of public institutions to new conditions. Structural transformations of public finances are becoming a critical element both for the effective management of a wartime economy and for laying the foundation of sustainable economic growth in the post-war period.

Increased defense spending, financing of the security sector, growth of social transfers, and reconstruction of destroyed infrastructure are creating new challenges for public finances. Simultaneous contraction of economic activity, decline in savings of business structures and households, as well as the need to attract significant external and internal borrowings, generate risks of debt unsustainability and threats of default. In such a situation, traditional macroeconomic regulation tools lose their effectiveness, while the digitalization of public finance management becomes strategically important.

The purpose of the article is to investigate the models of institutional changes aimed at ensuring the sustainability of Ukraine’s public finances caused by Russia’s full-scale war against our country and global political turbulences. To identify the key digital transformations in fiscal policy, the budget process, and the dynamics of government borrowing.

Results. The key digital transformations in fiscal policy, the budget process, and the dynamics of government borrowing have been identified. Digital models of coordinated public institutions within the fiscal space and approaches to assessing the sustainability of public finances in conditions of imbalances and macroeconomic instability have been proposed. The main challenges for the future of public finance have been outlined, as well as possible ways to overcome them.

Біографія автора

  • Андрій КРИСОВАТИЙ, Західноукраїнський національний університет, Тернопіль

    доктор економічних наук, професор, академік Академії економічних наук України, заслужений діяч науки і техніки України

Посилання

1. Дяченко С. Діджиталізація у сфері місцевих фінансів України як механізм демократизації публічного управління. Глобалізаційні виклики: урядування майбутнього : монографія / за заг. ред. Л. Г. Комахи, І. В. Алєксєєнко. Київ : ВПЦ “Київський університет”, 2022. С. 213–256. URL : https://ir.library.knu.ua/entities/publication/58e800a6-5e2e-431a-a337-eb810cf54b00.

2. Криниця С. Сучасні тренди розвитку цифрових технологій та їх вплив на публічні фінанси. Збірник наукових праць Державного податкового університету. 2023. № 2. С. 82–120. https://doi.org/10.33244/2617-5940.2.2023.82-120.

3. Чеберяко О. В. Діджиталізація у сфері державних фінансів та управління. Цифрова економіка : зб. матеріалів ІІ Нац. наук.-метод. конф., 17–18 жовт. 2019 р. Київ : КНЕУ, 2019. С. 350–355. URL : https://ir.kneu.edu.ua/items/1837c7e2-663a-4521-9d6b-b0bcfab1441c.

4. Кондратьєва К. А. Е-управління у сфері публічних фінансів: досвід України. Вісник студентського наукового товариства Донецького національного університету імені Василя Стуса. 2024. Вип. 16. Т. 1. С. 45–48. URL : https://jvestnik-sss.donnu.edu.ua/issue/view/522.

5. Дмитренко Е. С. Удосконалення фінансового законодавства в умовах цифровізації фінансової системи України – потреба сьогодення. Київський часопис права. 2022. № 1. С. 111–116. https://doi.org/10.32782/klj/2022.1.17.

6. Корчак Н., Мордас І. Діджиталізація як інструмент запобігання корупції: інноваційний досвід України. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Державне управління. 2025. № 2. С. 29–33. https://doi.org/10.17721/2616-9193.2024/20-5/12.

7. Пігарєв Ю., Костенюк Н. Діджиталізація публічного управління як чинник цифрової трансформації України. Актуальні проблеми державного управління. 2021. № 2. С. 92–96. https://doi.org/10.35432/1993-8330appa2832021237257.

8. Carlo D’Ippoliti, Francesco Linguanti. Inequality, consumption emulation and growth. SageJournals. 2023. Vol. 55. Iss. 4. https://doi.org/10.1177/04866134231184646.

9. Wolfgang F. Stolper and Paul A. Samuelson. Protection and real wages. The Review of Economic Studies. 1941. Vol. 9, No. 1. P. 58–73.

10. Krysovatyy A. Contemporary trends in the information space of fiscal policy. 14th ed. International Conference “Advanced Computer Information Technologies”. Ceske Budejovice, Czech Republic, 19-21 September 2024. P. 209–212. DOI: 10.1109/ACIT62333.2024.10712492

11. Shevchenko I. O., Zvarych I. Ya. Blockchain technology in ensuring digital trade in global markets. Ukrainian Journal of Applied Economics and Technology. 2023. Vol. 8. № 1. P. 120–126. URL : http://ujae.org.ua/wp-content/uploads/2023/05/ujae_2023_r01_a17.pdf. DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2023-1-17.

12. Stiglitz Joseph E. Economics of the public sector. 4th ed. 822 р.

13. Terziyan V., Bilokon B., Gavriushenko M. Deep homeomorphic data encryption for privacy preserving machine learning. Procedia Computer Science. 2024. Vol. 232. P. 2201–2212. https://doi.org/10.1016/j.procs.2024.02.039.

Завантаження

Опубліковано

17.07.2025

Номер

Розділ

ПУБЛІЧНІ ФІНАНСИ

Статті цього автора (цих авторів), які найбільше читають

Схожі статті

1-10 з 501

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.