ПОЗИКОВІ ФІНАНСИ ЧЕРЕЗ ПРИЗМУ ПОВЕДІНКОВОГО ПІДХОДУ У ПУБЛІЧНИХ ФІНАНСАХ
Ключові слова:
позикові фінанси, податкові фінанси, публічні фінанси, поведінкові фінанси, поведінковий вимір, державні запозичення, державний борг, бюджетний дефіцит.Анотація
Вступ. Актуальність дослідження поведінкового підходу у сфері позикових фінансів в Україні зумовлена глибокими трансформаціями економіки, суспільства та публічного управління в умовах війни, кризи довіри та високої фінансової турбулентності. Традиційні економічні моделі, які виходять із припущення про раціональність усіх учасників фінансового процесу, не враховують численні психологічні, соціальні та емоційні чинники, що визначають ухвалення рішень як з боку держави, так і з боку громадян і бізнесу. Дослідження поведінкового підходу є актуальним у контексті формування стратегії післявоєнного економічного відновлення України, що передбачає врахування як інституційних обмежень, так і психологічних аспектів ухвалення рішень, дає змогу формувати стійку боргову політику, здатну відповідати потребам держави та забезпечувати стабільний економічний розвиток у довгостроковій перспективі.
Мета – узагальнити та систематизувати зміст позикових фінансів; розглянути проблематику позикових фінансів через призму поведінкового виміру; виявити та обґрунтувати причини і мотиви ірраціональної фінансової поведінки суб’єктів економіки; окреслити рекомендації для ефективного управління позиковими фінансами з урахуванням поведінкового контенту.
Результати. В умовах повномасштабної війни та зростання обсягів зовнішніх і внутрішніх запозичень поведінкові аспекти усіх суб’єктів економіки стають критично важливими у контексті ефективного управління державним боргом. Зокрема, спостерігається девальваційна паніка, виведення депозитів, превалювання ірраціональних рішень щодо розподілу боргових ресурсів. Водночас формування ринку військових облігацій продемонструвало, що за умови належної комунікації між учасниками спільних взаємодій, прозорості використання запозичених коштів та патріотично налаштованого соціуму можна мобілізувати значний інвестиційний ресурс для підтримки публічних фінансів країни.
Висновки. Дослідження поведінкових аспектів у позикових фінансах дало змогу виявляти типові викривлення, помилки суджень, інформаційні обмеження та емоційні реакції, що впливають на макрофінансову стабільність. Урахування поведінкових аспектів є ключовим для зниження залежності від зовнішніх джерел фінансування шляхом стимулювання участі громадян і бізнесу у розвитку внутрішнього ринку запозичень. Крім того, поведінковий аналіз сприяє розробці прозорої та передбачуваної боргової політики держави, яка здатна враховувати емоційні та когнітивні реакції населення на рішення публічної влади.
Introduction. The relevance of studying the behavioral approach to debt finance in Ukraine is due to the profound transformations of the economy, society and public administration in the context of war, crisis of confidence and high financial turbulence. Traditional economic models, which assume the rationality of all participants in the financial process, do not take into account the numerous psychological, social and emotional factors that determine decision-making on the part of the state, citizens and businesses.
The purpose of the article is to summarize and systematize the content of debt finance; to consider the issues of debt finance through the prism of the behavioral dimension; to identify and substantiate the causes and motives of irrational financial behavior of economic entities; to outline recommendations for effective management of debt finance taking into account behavioral content.
Results. In the context of a full-scale war and an increase in external and internal borrowing, the behavioral aspects of all economic agents become critically important in the context of effective public debt management. In particular, there is a devaluation panic, deposit withdrawals, and the prevalence of irrational decisions on the allocation of debt resources. At the same time, the formation of the military bond market has demonstrated that, with proper communication between participants in joint interactions, transparency in the use of borrowed funds, and a patriotic society, it is possible to mobilize a significant investment resource to support the country's public finances.
Conclusions. The study of behavioral aspects in borrowed finance has made it possible to identify typical distortions, errors of judgment, information limitations and emotional reactions that affect macrofinancial stability. Taking into account behavioral aspects is the key to reducing dependence on external sources of financing by encouraging the participation of individuals and businesses in the domestic debt market.
Посилання
1. Андрущенко В. Л. Фінансова думка Заходу в ХХ столітті: теоретична концептуалізація і наукова проблематика державних фінансів : монографія. Львів : Каменяр, 2000. 303 с.
2. Buchanan J. M. Toward analysis of closed behavioural systems. The Economic Approach to Public policy. Selected Reading. Ithaca and London: Cornell University Press. 1976. P. 337–349.
3. Mueller D. C. Public choice: a survey. Journal of Economic Literature. Pittsburgh. 1976. Vol. XIV, № 2. P. 395–433.
4. Sen A. Collective choice and social welfare. Penguin. 2017. P. 312.
5. Pigou A. C. A study in public finance. Read Books. 2008. 312 p.
6. Крисоватий А. Парадигма податкових та позикових фінансів. Вісник економічної науки України. 2008. № 1. С. 132–140.
7. Паєнтко Т. В., Онишко С. В. Обіг державних цінних паперів та зростання державного боргу в контексті збалансування інтересів держави і суспільства. Бізнес-інформ. 2016. № 4. С. 213–219.
8. Бродель Ф. Матеріальна цивілізація, економіка і капіталізм, XV–XVIII ст. : у 3 т. Київ : Основи, 1997. Т. 2 : Ігри обміну. 585 с.
9. Богріновцева Л. М., Ключка О. В. Особливості розвитку ринку державних боргових цінних паперів України. Економіка та суспільство. 2023. Вип. 53. URL : file:///C:/Users/ADMIN/Downloads/262920230815-1.pdf.
10. Богдан Т. П. Державний борг і позики під час війни та методи їх поствоєнного врегулювання. Фінанси України. 2022. № 4. С. 27–45.
11. Уракін М. Г. Сучасні виклики державного регулювання боргової політики в реаліях розвитку України. Ефективна економіка. 2024. № 12. URL : https://www.nayka.com.ua/index.php/ee/article/view/5355.
12. Котик О. В., Клим’юк Ю. Ю. Особливості випуску та розміщення державних цінних паперів. Вісник НУБіП. 2023. Вип. 1. С. 42–54.
13. Ватаманюк–Зелінська У. З., Огірко О. Г. Роль державного кредиту в економічному розвитку України. Інноваційна економіка. 2021. № 1–2. С. 28–33.
14. Кириленко О., Дерлиця А. Позикові фінанси як суспільний феномен: концептуальні основи та перспективи демократизації. Вісник Тернопільського національного економічного університету. 2019. № 3. С. 35–50.
15. Сміт А. Про природу і причини добробуту націй / за наук. ред. Є. Литвина. Київ : Port-Royal, 2001. 593 с.
16. Шайгородський Ю. Ж. Електоральна активність як індикатор суспільної консолідації. Політичне життя. 2023. № 1. С. 45–52.
17. Звіти про виконання Програм управління державним боргом за 2015-2024 роки (щорічні). URL : https://mof.gov.ua/uk/osnovna-informacija.
18. Як партнери допомагають Україні нести фінансовий тягар великої війни. URL : https://www.ukrinform.ua/rubric-economy/3964100-akpartneri-dop.html.
19. Програма співпраці з МВФ. Механізм розширеного фінансування. URL : https://mof.gov.ua/uk/mehanizm-rozshirenogo-finansuvannja.
20. Звіт про фінансову стабільність. Грудень 2024. НБУ. URL : https://bank.gov.ua/ua/stability/report.
21. Результати розміщення облігацій внутрішніх державних позик. Фінансові ринки. НБУ. URL : https://bank.gov.ua/ua/markets/ovdp-table.
22. Литвинчук І. Чи повинні оборонні замовники застосовувати локацію чи здійснювати планування? URL : https://infobox.prozorro.org/articles/chi-povinni-oboronni-zamovniki-zastosovuvatilokalizaciyu-chi-zdiysnyuvati-planuvannya.
23. Букатюк У. Після лібералізації ринку “Укрзалізниця” втратить до 70% доходів та потребуватиме до 1 млрд євро дотацій щороку. URL : https://forbes.ua/news/pislya-liberalizatsiirinku-ukrzaliznitsya-vtratit-do-70-dokhodiv-tapotrebuvatime-do-1-mlrd-dotatsiy-8.
24. Військові ОВДП. Міністерство фінансів України. URL : https://mof.gov.ua/uk/local_bonds_issued_during_the_war_time-572.
25. Сидор І. П., Сидор Т. І. Фінансова безпека країни через призму фінансової грамотності громадян. Світ фінансів. 2024. Вип. 4. С. 60–74.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які подають матеріали до наукового журналу Світ фінансів, погоджуються з наступними положеннями:
- Автори зберігають за собою всі авторські права й одночасно надають журналу право першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та первинної публікації в даному журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження наукової статі у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати наукову статтю в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).

