ПІДВИЩЕННЯ ПРОЗОРОСТІ ТА ОБҐРУНТОВАНОСТІ ВИКОРИСТАННЯ БЮДЖЕТНИХ КОШТІВ
Ключові слова:
бюджетні кошти, прозорість, ефективність, обґрунтування видатків, публічні закупівліАнотація
Вступ. Реформування у системі публічних фінансів спрямоване на підвищення доступу громадськості до інформації про бюджет. Високий рівень корупції та великі обсяги коштів, що перебувають у розпорядженні органів влади, потребують того, щоб бюджетні видатки були під наглядом суспільства. Закупівлі мають бути обґрунтованими та прозорими, що сприятиме зменшенню ризиків нецільового та неефективного витрачання бюджетних коштів.
Мета – проаналізувати стан прозорості використання бюджетних коштів через здійснення закупівель товарів, робіт і послуг, надати пропозиції щодо підвищення обґрунтованості здійснення видатків.
Результати. Доведено, що більша частина видатків здійснюється через закупівлі товарів, робіт і послуг. Здійснено аналіз видів закупівель за критеріями конкурентності та прозорості. Досліджено кількісну та вартісну структуру видів закупівель, визначено, яка частка закупівель оприлюднюється із обґрунтуванням. Наведено дані, які свідчать про недосконалість форми обґрунтування закупівель та недостатню прозорість даних щодо обґрунтованості бюджетних видатків.
Висновки. Визначено недоліки в обґрунтованості закупівель товарів, робіт і послуг за бюджетні кошти та запропоновано напрями підвищення прозорості шляхом розширення інформації, яка має охоплювати обґрунтування закупівель. Виявлено види закупівель, які займають переважну частину у кількісному та вартісному виразі. З’ясовано недоліки у порядку розміщення обґрунтування закупівель, що негативно впливає на прозорість інформації. Запропоновано доповнити зміст форми обґрунтування закупівель в частині пояснення ціни та факторів, які впливають на своєчасність здійснення закупівель, а також запровадити розміщення в електронній системі закупівель обґрунтування всіх видів, не залежно від їх вартості. Це сприятиме підвищенню відкритості бюджетної інформації, обґрунтованості здійснення видатків та посиленню відповідальності розпорядників коштів за їх використання.
Посилання
Україна посіла 26-те місце у світовому рейтингу бюджетної прозорості. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-economy/3016664-ukraina-posila-26te-misce-u-svitovomu-rejtingubudzetnoi-prozorosti.html.
Гупаловська М. Особливості здійснення казначейського контролю у бюджетній сфері. Галицький економічний вісник. Тернопіль: ТНТУ, 2020. Том 6. № 67. С. 122–128.
Малиняк Б., Підлісний І. Ефективність видатків місцевих бюджетів: механізм контролю в Шотландії та уроки для України. Світ фінансів. 2018. №3 (56). С. 41–57.
Назарова К. О., Копотієнко Т. Ю. Контроль публічних закупівель як державний пріоритет розвитку економіки. Бізнес Інформ. 2017. № 11. С. 96–101. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/binf_2017_11_16.
Олефір А. О. Проблеми публічних закупівель крізь призму європейського досвіду. Теорія і практика правознавства. 2017. Вип. 1. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/tipp_2017_1_7.
Павлюк К. В., Шапоренко О. О. Підвищення ефективності видатків державного бюджету в умовах реформ. Наукові праці НДФІ. 2016. Вип. 4. С. 15–33.
Письменна М. С. Парадигмальний підхід до контролю в сфері державних (публічних) закупівель. Науковий вісник Херсонського державного університету. Економічні науки. 2017. Вип. 25(1). С. 194–198. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvkhdu_en_2017_25%281%29_44.
Русін В. М. Розвиток системи публічних закупівель в Україні. Економіка та держава. 2019. № 12. С. 95–98.
Юшко С. В. Фінансові шахрайства і зловживання у сфері публічних закупівель та способи протидії їм. Сучасні проблеми економіки і підприємництво. 2018. № 21. С. 118–125.
Публічність та прозорість бюджетного процесу – ознака демократичного розвитку країни. URL: https://decentralization.gov.ua/news/4992.
Мироненко М. Ю. Прозорість і сумлінність у здійсненні державних закупівель: зарубіжний досвід і вітчизняна практика. Розвиток освіти, науки, економіки в умовах інтеграційних процесів: матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. Вінниця, 2017. С. 14–15.
Показники кількості та очікуваної вартості в розрізі видів закупівель. Етап закупівель (всі роки). URL: https://bi.prozorro.org/sense/app/2595af2b-985f-4771-aa36-2133e1f89df0/overview.
Показники звітності про виконання бюджетів України за 2019–2021 роки: Державна казначейська служба України. URL: http://www.treasury.gov.ua/main/uk/index.
Динамiка показників бюджету (помісячно). URL: https://openbudget.gov.ua/?month=12&year=2020&budgetType=NATIONAL.
Про відкритість використання публічних коштів. Закон України від 11.02.2015 р. № 183-VIII. База даних “Законодавство України”. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/183-19#Text.
Стратегія реформування системи публічних закупівель (“дорожня карта”). Схвалена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2016 р. № 175-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/175-2016-%D1%80#Text.
Про публічні закупівлі. Закон України від 25 грудня 2015 р. № 922-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/922-19.
Про ефективне використання державних коштів. Постанова Кабінету Міністрів України від 11.10.2016 р. № 710. База даних “Законодавство України”. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/710-2016-%D0%BF#Text.
Застосування правил державних закупівель під час кризи COVID-19 з точки зору Директив ЄС із закупівель та Угоди СОТ про державні закупівлі. Офіційний вебсайт Міністерства економіки України. URL: https://www.me.gov.ua/Documents/MoreDetails?lang=uk-UA&id=10a28b36-79aa-4e49-97b3-39b3dcb90f72&title=MizhnarodniiDosvidProvedenniaDerzhavnikh ZakupivelPriCovid19-.
Директива 2014/24/EU європейського парламенту і ради ЄС про державні закупівлі та скасування Директиви 2004/18/EC. Вебсайт Асоціації “Біржові та електронні майданчики”. URL: https://aeaep.com.ua/zakonodavstvo/dyrekty-va-2014-24-eu-yevropejs-kogo-parlamentu-irady-yes-pro-derzhavni-zakupivli-ta-skasuvannyady-rekty-vy-2004-18-ec/.
Інформація про процедури закупівель за бюджетні кошти. Офіційний портал оприлюднення інформації про публічні закупівлі України. URL: https://prozorro.gov.ua/.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які подають матеріали до наукового журналу Світ фінансів, погоджуються з наступними положеннями:
- Автори зберігають за собою всі авторські права й одночасно надають журналу право першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та первинної публікації в даному журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження наукової статі у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати наукову статтю в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).