ФІСКАЛЬНА СТІЙКІСТЬ ТА ФІНАНСОВИЙ ПОТЕНЦІАЛ ТЕРИТОРІАЛЬНОЇ ГРОМАДИ: СУТНІСТЬ І ВЗАЄМОЗВ’ЯЗОК
Ключові слова:
фінансовий потенціал, фіскальна стійкість, фінансові ресурси, боргове навантаження, податкові надходження, дефіцит бюджету.Анотація
Вступ. У сучасних умовах глобальної нестабільності, наявності внутрішніх і зовнішніх загроз важливо досягти фінансової стабільності на рівні територіальних громад, адже вони забезпечують розвиток місцевого господарства та створюють умови для життєдіяльності населення кожної території. Для зміцнення економічної безпеки на місцевому рівні необхідне забезпечення фіскальної стійкості, яка досягається завдяки достатності фінансових ресурсів, що є основою фінансового потенціалу територіальної громади. Кризові явища та неможливість спрогнозувати динаміку розвитку економіки актуалізують необхідність перегляду наукових підходів до фіскальної стійкості та її впливу на фінансовий потенціал.
Мета – ґрунтуючись на наукових підходах до визначення сутності понять “фінансовий потенціал” і “фіскальна стійкість”, дослідити їх взаємозв’язок у контексті посилення фінансового потенціалу територіальної громади.
Результати. Досліджено основні підходи до визначення поняття “фінансовий потенціал територіальної громади”. Проаналізовано погляди вчених щодо впливу боргового навантаження на накопичення фінансових ресурсів громади. Здійснено порівняння фінансово-економічної сутності фіскальної стійкості та фінансової стабільності. Акцентовано на різнопланових підходах щодо наслідків зростання боргового навантаження для фіскальної стійкості бюджету. Обґрунтовано взаємозв’язок між фіскальною стійкістю та фінансовим потенціалом територіальної громади та сформульовано вектори впливу фіскальної стійкості на зміцнення фінансового потенціалу територіальної громади.
Висновки. Узагальнення наукових підходів дало змогу з’ясувати, що основою фінансового потенціалу територіальної громади є фінансові ресурси. Виявлено, що сутність поняття фінансової стабільності є ширшим, ніж фіскальної стійкості, водночас спроможність забезпечувати достатній фінансовий ресурс для виконання обов’язків місцевою владою на довгостроковий період характеризує саме поняття фіскальної стійкості. Визначено вектори впливу фіскальної стійкості на фінансовий потенціал громади, а саме: фіскальна стійкість сприяє підтриманню фінансової стабільності і диверсифікації джерел доходів, підвищенню здатності залучати зовнішні ресурси, посиленню довіри жителів громади, мінімізації ризиків кризових ситуацій, розширенню можливостей для інвестицій.
Introduction. In the current conditions of financial instability, internal and external threats, the financial condition of territorial communities is important, which provide support for the population of each territory and economic development. To strengthen economic security at the local level, it is necessary to ensure fiscal sustainability, which is achieved through the sufficiency of financial resources, which is the basis of the financial potential of the territorial community. Crisis phenomena and the inability to predict the dynamics of economic development actualize the need to revise scientific approaches to fiscal sustainability and its impact on financial potential.
The purpose of the article is to explore their relationship in the context of strengthening the financial potential of the territorial community based on scientific approaches to defining the essence of the concepts of "financial potential" and "fiscal sustainability of the territorial community" based on scientific approaches to defining the essence of the concepts of "financial potential" and "fiscal sustainability of the territorial community".
Results. The main approaches to defining the concept of “financial potential of a territorial community” are studied. The opinion of scientists on the influence of the debt burden on the accumulation of financial resources of a community is analyzed. The financial and economic essence of the concepts of “fiscal sustainability” and “financial stability” is compared. The versatility of approaches to the consequences of increasing the debt burden for the fiscal sustainability of the community budget is considered. The relationship between fiscal sustainability and the financial potential of a territorial community is substantiated and aspects of the influence of fiscal sustainability on strengthening the financial potential of a community are formulated.
Conclusions. The generalization of scientific approaches allowed us to emphasize that the main component of the financial potential of a territorial community is financial resources. It was found that the essence of the concept of "financial stability" is broader in contrast to the term "fiscal sustainability", while the ability to provide sufficient financial resources to fulfill the duties of local authorities for a long period characterizes the concept of "fiscal sustainability". Aspects of the impact of fiscal sustainability on the financial potential of a community were identified, namely: fiscal sustainability contributes to maintaining financial stability; diversifying sources of income; increasing the ability to attract external resources; strengthening the trust of community residents; minimizing the risks of crisis situations; expanding investment opportunities.
Посилання
1. Буряченко А. Економічна природа фінансового потенціалу регіону. Наукові записки Національного університету “Острозька академія”. Економіка. 2016. Вип. 3. С. 96–102.
2. Дем’янчук О. І. Формування та реалізація фінансового потенціалу збалансованого розвитку адміністративно-територіальних одиниць України : монографія. Острог, 2019. 408 с.
3. Щур Р. Фінансовий потенціал територіальних громад: теоретичний аналіз. Економiка та держава. 2018. № 5. С. 60–64.
4. Тулай О. І. Державні фінанси у забезпеченні сталого людського розвитку : дис. ... д-ра екон. наук : 08.00.08. Тернопіль : ТНЕУ, 2016. 500 с.
5. Булавинець В., Карпишин Н. Фінансовий потенціал територіальних громад: сучасний стан і перспективи. Світ фінансів. 2019. № 4. С. 96–110.
6. І. О. Луніна, О. П. Кириленко, А. В. Лучка. Диверсифікація доходів місцевих бюджетів / за ред. д-ра екон. наук І. О. Луніної ; НАН України, Ін-т екон. та прогнозув. Київ, 2010. 320 с.
7. Крисоватий А. І. Парадигма податкових та позикових фінансів. Вісник економічної науки України. 2008. № 1. С. 132–140.
8. Богдан T. Бюджетні дефіцити і державний борг України під впливом шоків пандемії та повномасштабної агресії. Фінанси України. 2023. № 5. C. 7–29.
9. Sims C. A. Macroeconomics and reality. Econometrica. 1980. Vol. 48. P. 1–48.
10. Blanchard O. Public debt and low interest rates. American Economic Review. 2019. Vol. 109. P. 1197–1229.
11. Barro R. J. On the Determination of the public debt. Journal of Political Economy, University of Chicago Press. 1979. Vol. 87. P. 940–971.
12. Bohn H. The behavior of U. S. public debt and deficits. The Quarterly Journal of Economics, President and Fellows of Harvard College. 1998. Vol. 113. P. 949–963.
13. Cerniglia F., Dia E., Hallett A. H. 2018. Fiscal sustainability vs. fiscal stability: tax and debt under entitlement spending. CRANEC – Working Papers del Centro di Ricerche in Analisi economica e sviluppo economico internazionale. 2018. No. 01/18. URL : https://ideas.repec.org/p/crn/wpaper/crn1801.html.
14. Brown-Collier E. K., Collier B. E. What Keynes really said about deficit spending. Journal of Post Keynesian Economics. 1995. Vol. 17, No. 3. P. 341–355.
15. Krugman P. The Return of Depression Economics. Council on Foreign Relations. 1999. Vol. 78. No. 1. P. 56–74.
16. Тимошенко М. В. Фіскальна стійкість як елемент національної економічної безпеки в умовах геополітичних ризиків. Інтелект ХХІ. 2023. № 4. С. 44–48.
17. Місцеві фінанси : підруч. / за ред. д.е.н., проф. О. П. Кириленко. 2-ге вид., доп. і перероб. Тернопіль : Економічна думка ТНЕУ, 2014. 448 с.
18. Crockett A. The theory and practice of financial stability. Essays in International Finance. Princeton University. Princeton, New Jersey. 1997. № 203. 60 p.
19. Schinasi G. J. Defining financial stability. IMF Working Paper. International Monetary Fund. 2004. № 187. P. 17–23.
20. Padoa-Schioppa Т. Central banks and financial stability: exploring a land in between: рaper presented at the Second ECB Central Banking Conference “The transformation of European financial system”. Frankfurt-am-Main, 2002.
21. Белінська Я. В., Биховченко В. П. Механізм забезпечення фінансової стабільності: структура, інструменти, напрями розвитку. Стратегічні пріоритети. 2012. № 1. С. 72–84.
22. Довгань Ж. М. Економічна сутність фінансової стабільності банківської системи. Наука молода : зб. наук. праць молодих вчених ТНЕУ. 2016. № 25. С. 26–39.
23. Стратегія макропруденційної політики Національного банку України (зі змінами згідно з рішенням Правління Національного банку України від 24.12.2024 р. № 444-рш). URL : https://bank.gov.ua/admin_uploads/article/Strategy_MaP.pdf?v=11.
24. Єфименко Т. І., Гасанов С. С., Бартош С. В. Фіскальна безпека і децентралізація в умовах глобальних викликів і загроз. Фінанси України. 2020. № 9. C. 29–48.
25. Komárková Z., Dingová V., Komárek L. Fiscal sustainability and financial stability. Czech National Bank / Financial Stability Report 2012/2013. 2013. P. 103–112.
26. Кудряшов В. П. Управління фінансуванням державного бюджету в аспекті співпраці України з МВФ. Фінанси України. 2023. № 6. C. 75–95.
27. Національна стратегія доходів до 2030 року. URL : https://mof.gov.ua/storage/files/National%20Revenue%20Strategy_2030_.pdf.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які подають матеріали до наукового журналу Світ фінансів, погоджуються з наступними положеннями:
- Автори зберігають за собою всі авторські права й одночасно надають журналу право першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та первинної публікації в даному журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження наукової статі у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати наукову статтю в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).