ФІНАНСОВА СТАБІЛЬНІСТЬ ТА НАПРЯМИ ЇЇ ЗМІЦНЕННЯ: КЕЙС ДЛЯ УКРАЇНИ В УМОВАХ ВІЙНИ
Анотація
Вступ. Широкомасштабне вторгнення Росії в Україну спричинило катастрофічні руйнування не тільки об’єктів житлової, промислової, транспортної інфраструктури, а й посилило загрози фінансовій стабільності України. В цьому сенсі особливої уваги потребують питання виявлення ризиків в умовах війни та воєнного стану. Зазначене актуалізує проблему вироблення нових підходів до реалізації адаптивної бюджетно-податкової та боргової політики, а також реалізації швидких, системних і дієвих заходів таких політик в нових умовах.
Мета – визначити ризики і загрози фінансовій стабільності України в умовах війни та обґрунтувати пропозицій щодо її зміцнення.
Результати. Виявлено основні тенденції функціонування сектору державних фінансів та банківської системи України в умовах російсько-української війни. Визначено ризики та загрози, які впливають на фінансову стабільність в Україні. Проаналізовано державні програми підтримки внутрішньо переміщених осіб. Наголошено на можливостях посилення фінансових дисбалансів через військову агресію. Проаналізовано податково-митні новації Уряду України, запроваджені з метою “пом’якшення” шоків в економіці держави, та обгрунтовано їх наслідки. Показано, що скорочення податкових надходжень за два місяці війни частково є наслідком спрощених бюджетних процедур. Окреслено напрями зміцнення фінансової стабільності в частині економії бюджетних коштів; нарощення міжнародної макрофінансової допомоги з дотриманням принципів цільового витрачання коштів та адміністрування відповідно до стандартів і процедур ЄС.
Висновки. За результатами дослідження наголошено на доцільності зонування територій з урахуванням ризику порушення фінансово-економічної стійкості з виокремленням таких типів: а) територіальні громади в тилу з низькими ризиками для порушення фінансово-економічної стійкості, але значною кількістю внутрішньо переміщених осіб; б) територіальні громади з підвищеними потенційними ризиками для порушення фінансово-економічної стійкості; в) територіальні громади в зоні бойових дій та прифронтових територіях; г) тимчасово окуповані територіальні громади.
Ключові слова
Повний текст:
>PDFПосилання
Половина українців перестали платити за кредитами. URL: https://finclub.net/ua/news/polovyna-ukraintsiv-perestaly-platyty-za-kredytamy.html.
Макроекономічний та монетарний огляд. URL: https://bank.gov.ua/admin_uploads/article/MM_2022-05.pdf?v=4 .
Козюк В. Монетарні аспекти розвитку поглядів на проблему забезпечення глобальної фінансової стабільності. Вісник НБУ. 2007. №4 (134). С. 34–39.
Белінська Я. В. Механізм забезпечення фінансової стабільності: структура, інструменти, напрями розвитку. Стратегічні пріоритети. 2012. № 1 (22). С. 72–84.
Чирак І. Фінансова стабільність, фінансова нестабільність і фінансова стійкість економіки. Світ фінансів. 2020. № 2 (63). С. 115–125.
Коваленко В., Гаркуша Ю. Теоретичні та методологічні підходи до оцінювання фінансової стабільності банківської системи. Вісник НБУ. 2013. № 9. С. 35–40.
Aspachs O., Goodhart C., Tsomocos D., Zicchino L. Towards a measure of financial fragility. Annuals of Finance. 2007. № 1. P. 37–74.
Promoting global financial stability through strong financial sector policies. URL: https://www.fsb.org/.
Міністерство фінансів України. URL: https://www.mof.gov.ua/uk.
У квітні 2022 року до загального фонду державного бюджету надійшло 76,2 млрд грн. URL: https://www.mof.gov.ua/uk/news/u_kvitni_2022_roku_do_zagalnogo_fondu_derzhavnogo_biudzhetu_nadiishlo_762_mlrd_grn-3432.
Міністр фінансів: Росія на межі дефолту нас не тішить. У нас своїх проблем вистачає. URL: https://www.epravda.com.ua/publications/2022/03/30/684939/.
Брифінг Сергія Марченка щодо забезпечення стабільності державної фінансової та бюджетної політики в умовах воєнного стану. URL: https://mof.gov.ua/uk/news/30_bereznia_vidbuvsia_onlain_brifing_sergiia_marchenka_shchodo_zabezpechennia_stabilnosti_derzhavnoi_finansovoi_ta_biudzhetnoi_politiki_v_umovakh_voiennogo_stanu-3382.
War in the region. URL: https://openknowledge.worldbank.org/bitstream/handle/10986/37268/9781464818660.pdf.
Про особливості припинення діяльності банків в умовах воєнного стану. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v0019500-22#Text.
Про спрямування коштів до резервного фонду. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-spryamuvannya-koshtiv-do-rezervnogo-fondu-derzhavnogo-byudzhetu-245.
Нафтогаз сплатив авансом у ДБ 2,3 млрд грн. URL: https://www.epravda.com.ua/news/2022/03/30/684963/.
НБУ перерахував до ДБ 19 млрд грн. URL: https://www.epravda.com.ua/news/2022/02/25/682784/.
Приватбанк перерахував до ДБ 28 млрд грн. URL: https://www.epravda.com.ua/news/2022/03/5/683350/.
У квітні 2022 року до загального фонду державного бюджету надійшло 76,2 млрд грн. URL: https://www.mof.gov.ua/uk/news/u_kvitni_2022_roku_do_zagalnogo_fondu_derzhavnogo_biudzhetu_nadiishlo_762_mlrd_grn- 3432.
За даними НБУ. URL: https://bank.gov.ua/ua/news/all/kilkist-vlasnikiv-ovdp-ukrayini-nadali-zrostaye-vkladniki-otrimali-viplati-vid-pogashennya-pershogo-vipusku-viyskovih-obligatsiy-depozitariy-nbu.
Деякі питання формування та виконання місцевих бюджетів у період воєнного стану. Постанова КМУ від 11.03.2022 р. № 252. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/deyaki-pitannya-formuvannya-ta-vikonannya-miscevih-byudzhetiv-u-period-voyennogo-stanu-252.
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.
ISSN 1818-5754 (print), ISSN 2415-3672 (online)
Західноукраїнський національний університет
© «Світ фінансів», 2004-2019